Een dagje mee met de KNRM: een goed verhaal trekt meer donateurs dan de collectebus

De goede doelen profiteren van het gunstige economische tij. Maar het werven van geldschieters vraagt nieuwe strategieën. De KNRM biedt nu 'ervaringen'.

Oefening van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in Petten. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Zingen doen ze ook, de vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Tijdens open dagen schrapen ze hun keel en brengen ze liederen ten gehore over heldendaden op zee. Alles om maar potentiele donateurs te werven. 'En dat lukt vaak', zegt Jan-Willem Wolf van de KNRM op een van die open dagen in het Noord-Hollandse Petten. 'Mensen vinden het leuk. Net als verhalen over vroeger. Zoals over die keer dat we bij windkracht 12 moesten uitrukken om een zwemmer te redden bij de Zuid-Hollandse eilanden.'

Goede doelen proberen bij de werving van donateurs steeds meer een band te kweken. De KNRM is een van de goede doelen die potentiële donateurs graag 'thuis' uitnodigt, bij een oefening of tijdens een open dag. 'Wij willen een persoonlijke band opbouwen met de mensen die ons steunen of van plan zijn dat te doen', zegt Wolf, 'dus geven we ze graag een kijkje van binnenuit.'

Dat de goede doelen flink profiteren van het gunstige economische tij merken ze ook bij de KNRM. De filantropische instelling wierf in een jaar tijd meer dan 10 duizend nieuwe donateurs; 5.000 via 'direct mail', 700 via de website en 1.600 via evenementen, met als knaller de Wereldhavendagen in Rotterdam.

De KNRM bood tijdens dit festijn een tochtje aan in een grote reddingsboot. 'Na afloop hadden we meer dan tweehonderd nieuwe donateurs.' En huis-aan-huiscollectes? 'Daar doen we niet aan', zegt collega Kees Brinkman van de KNRM. 'Werkt niet. En we willen voor die persoonlijke benadering gaan. Los daarvan: wat hebben wij ook aan zulke acties in het binnenland? Dan moeten we uit gaan leggen wie we zijn. Hier aan de kust kent iedereen ons.'

Tekst gaat verder na de foto.

Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Opbrengsten uit nalatenschap

De opbrengsten uit donaties en vooral nalatenschappen groeiden het afgelopen jaar in hoog tempo. Het Oranjefonds, de Hartstichting en de KNRM zagen hun inkomsten toenemen door enkele grote erfenissen. 'Al onze boten zijn betaald uit nalatenschappen', zegt Brinkman, 'en schenkingen krijgen we vaak van mensen met een fascinatie voor de zee. Toch zijn we altijd op zoek naar nieuwe donateurs, ook omdat we geen subsidie krijgen.'

Tijdens open dagen horen toekomstige geldschieters alles over de zee en de werkzaamheden van de KNRM. Brinkman: 'Waar de muitjes zitten, hoe de wind staat, waar de strekdammen zich bevinden. Dat er tien mensen per jaar in zee verdrinken. En hoeveel wij er redden.' Ook komen er geregeld groepen die bijvoorbeeld een bedrijfsuitje doen. Van zo'n groep van vijftig man willen er zich na afloop ongeveer twee à drie als donateur inschrijven.

Gezongen wordt er op deze zomerse avond helaas niet door de vrijwilligers in Petten, maar er staat wel een oefening op het programma. 'Test, test', zegt een vrijwilliger in een walkietalkie, 'bij Sint Maartenszee, 3 kilometer verderop, is een boot omgeslagen. Botsing tussen een kitesurfer en een boot.' Hij laat wat mueslirepen - 'voor als ik honger krijg' - in zijn jaszak glijden en springt op de wagen die de reddingsboot te water zal laten. Soms, bij kalm weer, mogen potentiële donateurs mee de zee op, maar vanavond is dat niet toegestaan. 'We hopen nu op belangstellenden op het strand zelf', zegt Brinkman.

Dat zo'n oefening een slimme manier is om nieuwe donateurs te werven, vindt ook adviseur fondsenwerving Reinier Spruit, initiatiefnemer van het kennisplatform De toekomst van fondsenwerving. Spruit: 'In het verleden hebben goede doelen mensen te vaak en te agressief benaderd, via de telefoon of door huis-aan-huiswerving. Uit een zojuist verschenen rapport in Engeland blijkt dat het beter werkt een potentiële donateur een 'ervaring' te bieden en hem vooral niet als financieel target te zien. Door de donateurs in huis uit te nodigen, blijven ze volgens onderzoek het goede doel langer trouw.'

Tekst gaat verder na de foto.

Iedere dinsdagavond wordt er door de vrijwilligers van KNRM in Petten geoefend. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

'Ervaring'

Ook de badgasten in Petten worden deze avond door de KNRM getrakteerd op een 'ervaring'. Kosten noch moeite zijn gespaard voor de oefening. Drie acteurs, die bij de geënsceneerde botsing tussen de kitesurfer en de boot in zee zijn verdwenen, worden uit het water gevist. Vrijwilligers van de KNRM uit Groet, Kamperduin en Schoorl werken zich bij zonsondergang in het zweet om het drietal veilig op het strand te krijgen. Even later liggen de acteurs te klappertanden onder een aluminiumdeken.

'We doen soms ook oefeningen met poppen', zegt Brinkman. 'Dan gooien we een oud overlevingspak van de reddingsbrigade in zee dat onze jongens moeten zoeken. Daar komt vaak ook publiek op af.'

Vanavond zijn er echter maar weinig belangstellenden. Een Duitse toerist in zwembroek staat geschrokken bij de acteurs en haalt opgelucht adem als hij hoort dat het om een oefening gaat.


'Om donateur te worden, zijn er vaak wel een paar contactmomenten nodig', relativeert Brinkman de lage opkomst. 'Stel dat iemand ons nu in actie ziet, dan hoeft er nog niets te gebeuren. Maar als hij daarna nog een keer op onze website komt of een mail van ons krijgt, dan kan dat het moment zijn waarop hij donateur wordt.'


Het Volkskrantonderzoek naar de fondsenwerving van de 25 grootste goede doelen is uitgevoerd door Thijs Heijblok.

Goede doelen flink gespekt door gunstig economisch tij en grote erfenissen

Goede doelen profiteren flink van het gunstig economisch tij. De opbrengsten uit donaties en vooral nalatenschappen zijn in 2016 met 13 procent gegroeid. In totaal haalden de 25 grootste filantropische instellingen vorig jaar 822 miljoen euro binnen uit eigen fondsenwerving.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden