Een dagje in de best verkochte auto in de VS is als een bezoek aan Jurassic Park

Volstrekt overbodig, maar wel leuk om te zien wat mogelijk is

Dit is dus de best verkochte auto in de Verenigde Staten: de Ford F-150 Raptor. Niet de best verkochte pick-uptruck, maar gewoon de best verkochte auto. De Amerikaan verplaatst zich kennelijk het liefst in een kruiwagen op wielen, met de praktische inzetbaarheid van een deeltjesversneller en de elegantie van een homp klei.

Foto anp

In Amerika verkoopt dit dus beter dan een Honda Civic of een Volkswagen Golf. Ter vergelijking: de best verkochte auto's in Nederland waren het afgelopen jaar de Renault Clio en de Volkswagen Up, poppenhuiswagentjes waarvan er dertig in de laadbak van deze F-serie passen. En dan hou je nog plek over voor je Ruger AR-556 en het hert dat je daar zojuist mee geschoten hebt.

Hier doet de Ford F-serie niet zo veel, om begrijpelijke redenen, zoals bijvoorbeeld zijn exorbitante brandstofverbruik. Wie de F-150 al behoorlijk over de top vindt, zal zich helemaal achter de oren krabben bij het aanschouwen van de F-150 Raptor, die in elk opzicht een tandje extremer is. Nog breder, bruter, lawaaiiger, sterker, oneconomischer - vul maar in. Dit model wordt hier officieel niet eens verkocht (al werden er afgelopen jaar veertien via de officieuze route op naam gezet). Ford had er onlangs één naar Nederland gehaald om te laten zien wat-ie kan.

Zie hem staan, in dit schilderachtige natuurgebiedje annex speelterrein bij Loon op Zand. Zelfs als de motor niet draait, is hij indrukwekkend. De wielen, de grille, de motorkap: alles is buitenissig. Om in de laadbak te kunnen komen, heeft Ford zelfs een trapje in de achterklep gebouwd, inclusief leuninkje. De basistechnologie is archaïsch: koets en laadbak rusten op een ladderchassis met bladveren, dezelfde configuratie als postkoetsen uit de 19de eeuw hadden.

De markt voor dit soort auto's is in de Verenigde Staten lucratief, omdat daar weinig belasting over pick-uptrucks betaald hoeft te worden. Er woedt daar een felle concurrentiestrijd tussen dit model van Ford en die van concurrent Chevrolet, de Silverado. Dat Ford zijn Raptor heeft uitgerust met een 'kleine' zescilindermotor in plaats van de tot voor kort gebruikelijke V8, vinden ze bij Chevrolet maar kinderachtig. Dat Ford daarnaast heeft gekozen voor lichter aluminium om nog een beetje brandstof te besparen, is voor Chevrolet aanleiding de Raptor als een auto voor watjes te bestempelen. Dat u het even weet; je bent een slapjanus als je in zo'n auto rijdt.

Is dit een auto voor watjes? Nee hoor. De perschef van Ford nam Blik mee voor een korte introductie op de openbare weg. Dat werden de angstigste momenten uit ons autoleven. Piepende banden, motorgebrul; alsof je op de rug van een dinosaurus rijdt. De acceleratie is sportwagenachtig, dankzij de 456 pk die de motor levert. Het rijcomfort, ach, wie kan het wat schelen?

Gereden Ford F-150 Raptor
Motor 3,5 liter V6 met twee turbo's
Vermogen 456 pk. Permanente vierwielaandrijving, automatische vier- of tweewielaandrijving of achterwielaandrijving.
Topsnelheid 170 km/u
Verbruik 1:8 (opgave)
Volle tank 213 euro, waar je 700 kilometer ver mee komt
Capaciteit vijf personen in de cabine, Circus Renz in de laadbak
Prijs ongeveer 80.000 euro

Dit prehistorisch vervoermiddel komt pas echt tot zijn recht in het terrein. De enorme banden, de permanente vierwielaandrijving, de tientrapsautomaat en een hele reeks softwarehulpjes helpen zelfs de onervaren terreinrijder de modder door en de bulten over. Steile zandbergen waarvoor een normaal mens zijn bergklimuitrusting zou meenemen, neemt dit gevaarte op zijn dooie gemak. Mul zand wordt doorkliefd. Diepe geulen worden geëffend, blokken steen en puin vermorzeld. Geen hindernis lijkt te groot voor dit beest, waarmee volgens Ford met hetzelfde gemak een woestijnrace kan worden gehouden.

Mul zand, diepe geulen, woestijn; niet echt zaken die de gemiddelde A2-forens dagelijks tegenkomt. De Raptor is in onze zompige delta in elk opzicht een anachronisme. Hij is in Nederland overbodig, al zullen sommigen het als een voordeel zien dat je niet hoeft af te remmen voor drempels op het woonerf. Dit is vooral een auto die je verbaast over wat er mogelijk is. Want leuk is het wel, een dagje rijden in de Raptor. Net als een bezoekje aan Jurassic Park.

Meer over