Een dag later nam de fraudeur 51.470 gulden op

Juwelier Willy Vossen uit Maastricht deed op 24 juli een salarisdiskette op de post naar Interpay. Op de diskette stonden twintig betalingsopdrachten....

Van onze verslaggeefster

Een paar dagen later ontdekte Vossen op zijn bankafschrift dat er vijftigduizend gulden te veel van zijn rekening was afgeboekt. Daarop nam zijn bank direct contact op met Interpay.

Die ontdekte dat er met de diskette was geknoeid. Onbekenden hadden de betalingsopdracht aan een parttime medewerkster gewijzigd: het gironummer was veranderd, en voor het uit te betalen bedrag was een vijf gezet.

De medewerkster ontving geen salaris. De fraudeur kreeg wel geld. Hem werd een bedrag van 51.470 gulden overgemaakt. Dat geld bleek op de dag van de overboeking contant te zijn opgenomen.

Boekhouder Pierre Janssen had de voorschriften van Interpay opgevolgd. Met de diskette ging een door hem ondertekend opdrachtformulier mee, waarop het aantal betalingsopdrachten en het totaalbedrag stonden vermeld.

Janssen vermoedt dat de controle bij Interpay faalt. De inhoud van de diskette moet immers met het formulier worden vergeleken.

Een aantal gegevens op de diskette is beveiligd. Onderaan de lijst betalingsopdrachten staat altijd een optelsom van het aantal betalingen en het bedrag dat daarmee gemoeid is.

Daar kan niet mee worden geknoeid. Ook alle bank- en gironummers worden bij elkaar opgeteld.

De laatste vijf cijfers van dat bedrag, het zogeheten hash-totaal, zijn eveneens beveiligd. Interpay zou die getallen voor de overboekingen moeten controleren.

Volgens boekhouder Janssen is dat niet gebeurd. Op de diskette van juwelier Vossen werden een gironummer en een bedrag gewijzigd, zodat het eindbedrag en het hash-totaal niet meer klopten. De voorlichter van Interpay weigert vanwege het lopende onderzoek in de fraudezaak echter iedere uitleg daarover.

Vossen vindt het opvallend dat alleen met de overschrijving naar de Postbank is geknoeid. Volgens hem worden bij die bank de rekeningnummers vaak niet vergeleken met de bijbehorende namen. 'Op de diskette werd alleen het rekeningnummer veranderd, de naam van mijn personeelslid bleef staan. Toch werd het geld overgeboekt.'

Een woordvoerster van de Postbank bestrijdt de visie van Vossen. Volgens haar vindt bij de bank wel degelijk een controle op naam en nummer plaats. Ook zij wenst echter verder niet op de zaak in te gaan.

Vossen vindt dat Interpay aansprakelijk moet worden gesteld. De SNS-bank heeft na de ontdekking van de fraude 51.470 gulden op zijn bankrekening teruggestort.

Een woordvoerder benadrukt echter dat de bank geen enkele blaam treft. De SNS-bank heeft Vossen laten weten het bedrag naar de bank te zullen terugboeken als hij op een andere manier schadeloos wordt gesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden