Een cool alternatief voor de rollator

VAN ONZE VERSLAGGEVER ROB GOLLIN

AMSTERDAM - Een voertuig dat het midden houdt tussen een driewieler en een loopfiets maakt gemengde gevoelens los. Een slecht ter been zijnde gebruikster mocht er het Rijksmuseum in Amsterdam niet mee in. Het Stedelijk Museum in dezelfde stad heette haar van harte welkom en houdt vanaf vandaag zelfs een exemplaar beschikbaar voor bezoekers.

De Alinker (type R-volution), genoemd naar de ontwerpster Barbara Alink (50), is een nieuwe variant op het schier onuitputtelijke arsenaal aan niet gemotoriseerde vehikels op wielen. Loopfietsen voor volwassenen met een lichamelijke beperking waren er al, met namen als NRG Bike, Q-go NXT, Loophulp City en Rolling Dutchman. Een versie met twee voorwieltjes, een nog kleiner achterwiel en een opvouwbaar en aan de onderkant open frame is nog niet eerder vertoond. Volgens de bedenkster is de fiets bestemd voor iedereen die ondanks fysieke complicaties actief wil blijven.

Alink, van huis uit architect, heeft 2,5 jaar aan het ontwerp gewerkt. Een opmerking van haar moeder zette haar aan het denken. Toen die een rollator zag, verzuchtte ze: 'Over mijn lijk.' Afgezien van het stigma van ouderdom en beperkte mobiliteit is er volgens Alink nog wel meer mis met de rollator: je loopt er voorovergebogen achter, op hellinkjes naar beneden gaat het looprek er al snel vandoor. Op de Alinker heb je betere controle en meer stabiliteit.

Ze heeft prototypes beschikbaar gesteld aan personen met een handicap. De een draagt na een ongeval beenprotheses, de ander heeft heupartrose en een derde kampt met ernstige rugklachten. De reacties van het testpanel zijn enthousiast. De Alinker kan niet alleen de rollator vervangen, maar ook een alternatief zijn voor de rolstoel. Volgens Alink hebben de betrokkenen hun vrijheid terug. 'Ze kunnen weer behoorlijke afstanden afleggen. In de supermarkt halen ze weer de hoge schappen. Ze kijken hun gesprekspartners weer recht in de ogen.'

Het stadium van testen is goeddeels voorbij. Er zijn alvast 200 fietsen in productie genomen.

Zal de Alinker toch ook niet het stempel krijgen van een voertuig voor gehandicapten? Alink denkt van niet. 'Onze ambassadeurs worden daar in elk geval niet op aangesproken. Je ziet ook niet wat hun mankeert. Het gaat altijd over dat coole fietsje. Ze horen vaak: ik wil er ook een!' Zelf gebruikt ze de driewieler om haar partner te vergezellen bij het joggen.

De adviesprijs van de Alinker R-volution is 1.390 euro. Een behoorlijk bedrag, erkent de ontwerper. 'Maar dat hangt samen met de ontwikkelingkosten en de hoge eisen die we aan de kwaliteit stellen.'

Een deel van de omzet is bestemd voor goede doelen. Alink werkte enkele jaren in Afghanistan, waar ze onder meer scholen hielp bouwen. Vijf procent van de winst gaat naar de ontwikkeling en verbetering van meisjesonderwijs in dat land, één op de 100 verkochte Alinkers is bestemd voor slachtoffers van landmijnen.

Heeft de moeder van Alink de Alinker intussen al gezien? 'Ja. Ze heeft er zelfs al op gezeten.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden