‘Een compliment doet wonderen!’

Een paar tips voor het omgaan met journalisten, uit Het Media Handboek van communicatieadviseurs Dig Istha en Charles Huijskens...

Journalisten en degenen over wie ze schrijven of radio- en tv-programma’s maken, hebben niet dezelfde belangen.

In de fase die voorafgaat aan het daadwerkelijke interview, heeft u tal van mogelijkheden om zaken naar uw hand te zetten en de balans in uw voordeel bij te stellen. Gebruik die mogelijkheden ook!

Schrikt een interview u vreselijk af, ligt u er nachten van wakker en krijgt u voor de camera rode vlekken in uw gezicht, zoek dan naar een andere woordvoerder.

Denk in nieuwstermen, denk in koppen. Nooit met formele antwoorden komen, altijd inhoudelijk op de zaak ingaan.

Maak goede afspraken over on en off the record en over correcties vóór het interview, en niet erna.

Het slechtste advies in een crisissituatie is: ‘Wie geschoren wordt, moet stilzitten’. Doe iets, kom in actie.

Accepteer het niet als u onterecht in de media wordt aangepakt.

Zorg dat uw persberichten inhoudelijk beter zijn en beter worden verspreid dan die van de concurrent.

Als u een leuk interview hebt gehad en het is een goed verhaal geworden, laat het de journalist dan ook weten! Het zijn net mensen: (een tikje) ijdel en (vaak) eenzaam. Een compliment doet wonderen!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden