Een boot in zware tijden

Als het consumentenvertrouwen daalt, neemt ook de verkoop van wasdrogers en auto's af. Die vuistregel geldt nog sterker voor boten....

Toch is een combinatie mogelijk: verkoop het huis, snoei drastisch in garderobe en boekenkast en kies permanent voor de mahoniehouten kajuit van een zeewaardig zeiljacht. Bijvoorbeeld langs een steiger in de Amsterdamse Sixhaven - op roei-afstand van Centraal Station en supermarkt.

Tijdens de recessie begin jaren tachtig woonde undercover-agent Crockett in de politieserie Miami Vice op een polyester zeiljacht in de haven, samen met alligator Elvis. In Nederland ligt een robuuster schip van staal of aluminium voor de hand, met op het voordek een zeehond genaamd Borsato. Wie zelf meehelpt bij de bouw, kan bij verkoop zelfs verdienen aan deze radicale overstap.

Wellicht een idee voor al die IT'ers en bankmedewerkers die vorig jaar met een premie naar huis zijn gestuurd. Volgens werven kan elke leek meehelpen met verven, plamuren en 'intimmeren'. Dat scheelt 40 tot 50 procent op de nieuwprijs van een jacht.

'Die zelfbouw levert makkelijk meer dan honderdduizend euro op', zegt jachtbouwer Alexander Beisterveld van de gelijknamige werf in Gameren. Hij bouwt schepen van befaamde ontwerpers als Van de Stadt of Koopmans. Stevige modellen die hun waarde lang behouden. Serieus woongenot begint volgens Beisterveld bij twaalf meter lengte: dan komen aparte hutten, stahoogte in de kajuit en een douchecabine in beeld.

Het casco van een Van de Stadt, model Norman, kost 49 duizend euro. Dan heb je een stalen romp (rondspant), dek en kiel. Tel daar tuigage, betimmering, motor en instrumenten bij, en je praat over 134 duizend euro. Nog altijd de helft van de prijs van een Norman kant en klaar uit de showroom.

Als tegenprestatie moet de eigenaar bereid zijn veel tijd in zijn nieuwe behuizing te steken. Een handje helpen bij de bouw van het casco: 1400 uur. Het interieur betimmeren: 1600 uur. Beisterveld: 'Je bent minstens twee jaar bezig'. Het inzetten van vrienden en bekenden, in ruil voor toekomstig vaargenot, is bij de afbouw toegestaan. 'Eigenlijk verdien je zo wel zestigduizend euro per jaar.'

De vraag is wat het schip nog waard is na enkele jaren woongenot. Op de website van Yachtselect.nl, een samenwerking van jachtmakelaars op de Hiswa, staat nu geen Norman te koop. Wel een voorloper, model Zeehond, uit 1987, die nog 109.500 euro moet opbrengen. Dat zou een verwaarloosbare afschrijving zijn.

Hiswa-bezoekers die een permanent jachthavenbestaan overwegen, moeten ook denken aan de huur van een ligplaats, verzekeringen en onderhoud. Kosten: vijf- tot tienduizend euro per jaar.

'Een boot is geen belegging', waarschuwt Bas Nederpelt van jachtmakelaardij De Valk. De truc is een tweedehandsje te kopen van een gerenommeerde Nederlandse of Scandinavische werf, dat niet ouder is dan vijf à tien jaar. Een model van twaalf meter kost zo'n anderhalve ton. Langere schepen zijn lastiger te verkopen. Polyester boten - ofwel 'comfortcontainers' - kunnen ook. Nederpelt adviseert merken als Contest, Hallberg Rassy en Victoire.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.