Een boek in tien dagen

Uitgeverij Het Journalistieke Boek wil met teams van freelancers journalistieke e-books gaan maken. Als de digitale editie een succes is, volgt een papieren versie. Oud-redacteuren Dick van der Meer (56) en Dennis Mulkens (54) van de Haagsche Courant en het Algemeen Dagblad zien een markt voor het flitsboek over grote nieuwsonderwerpen. Nu eerst nog even geld ophalen.

AMSTERDAM - Hoe maak je in tien dagen een boek?

Van der Meer: 'Met een team van vijftien journalisten gaan we een onderwerp dat spraakmakend of maatschappelijk relevant is van verschillende kanten belichten. Zo'n boek maken we volgens journalistieke uitgangspunten en bevat nieuws, reportages, interviews, achtergronden, uitleg, infographics en misschien een beetje amusement. Ik verwacht dat we vijf of zes van die boeken per jaar uitgeven, steeds met een ander team van freelancers die passen bij het onderwerp.'


Hoe is het idee ontstaan?

'Dennis en ik hebben jarenlang samengewerkt, eerst bij de Haagsche Courant en later in de hoofdredactie van het AD, waar we beiden in 2009 weggingen. Vorig jaar zomer concludeerden we tijdens een kop koffie dat diepgang, zorgvuldigheid en betrouwbaarheid te zeer ontbreken in de huidige journalistiek. Veel berichten zijn vluchtig en oppervlakkig, geregeld lees ik een artikel waarna ik nog niet weet hoe het precies zit. Bijvoorbeeld na de massale zoektocht naar de vermoorde broertjes Ruben en Julian. Daar is veel over bericht door kranten, tv en radio. Maar als de hype voorbij is, zit ik met vragen. Daar willen we wat aan doen en aangezien uitgeven tegenwoordig geen kunst meer is, dachten we: laten we het proberen.'


Voor wie zijn de nieuwsboeken bedoeld?

'Voor iedereen die weleens een krant leest of het journaal kijkt en meer wil weten dan wat er in de week van de mediahype over het onderwerp is gepubliceerd. Zo is er elk jaar een aantal onderwerpen waar je na een tijdje een round-up over wilt. Ook jongeren willen dat, mits het toegankelijk is geschreven.'


Welk recent nieuwsonderwerp vindt u bijzonder geschikt voor een nieuwsboek?

'De rel over de toeslagenfraude met de Bulgaren, omdat het zo veel facetten heeft. Er zijn goede verhalen over verschenen, maar voor iemand zoals ik, die het nieuws intensief volgt, is er nog veel onbeschreven. Dat geldt ook voor de opmerkelijke belangstelling in Nederland voor het Songfestival en Anouk, daar zouden we ook een nieuwsboek over kunnen maken. Het gaat om onderwerpen die spraakmakend zijn, maatschappelijk relevant en vanuit meerdere perspectieven te belichten zijn.'


Wat is het voordeel van een e-book ten opzichte van een dossier op een nieuwssite?

'Nieuwsboeken zijn journalistieke producties die afgerond zijn en samenhang hebben. Een dossier op internet bestaat uit een heleboel losse artikelen en ik vraag me af of mensen die allemaal gaan doorploegen. Onze boeken zijn leesbaar en toegankelijk geschreven, met infographics, beeld en tabellen, zodat je het totale verhaal in een aantal uren tot je kunt nemen.'


Wat gaat zo'n boek kosten?

'Het e-book zal ongeveer 5,95 euro kosten en met printing on demand zal de papieren versie te koop zijn voor een tientje. Voor elk boek lanceren we binnen een dag ook een website, met voorproefjes en reacties van lezers over het onderwerp.'


Wanneer kunnen we het eerste nieuwsboek verwachten?

'We hopen september. We hebben een aanvraag ingediend bij het Stimuleringsfonds voor de Pers. Begin juli horen we of dat is gelukt, maar daar heb ik het volste vertrouwen in. En anders gaan we op zoek naar andere financiers.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden