Een blikje waaghals

Red Bull zet mensen aan tot ongezond gedrag. Studenten die met enige regelmaat energiedrankjes drinken, gedragen zich als beesten: ze vrijen onbeschermd, ze drinken alcohol, ze roken – niet alleen sigaretten maar ook marihuana – en ze dragen geen autogordel. Red Bull zet aan tot waaghalzerij.

Althans, dat meldden kranten deze week op gezag van een Amerikaanse sociologe, hun is als enige referentie te lezen. Google helpt verder. Het blijkt te gaan om een onderzoek van Kathleen Miller van het Instituut voor Verslavingsonderzoek van de universiteit van Buffalo, in de staat New York. De sociologe voelde 602 tieners van gemiddeld 20 jaar (preciezer: 19,98 jaar) aan de tand. De resultaten staan in het augustusnummer van de Journal of Adolescent Health, een specialistenblad zonder reputatie. De zogeheten impactfactor is 2,387. En dat is laag, erg laag. Het artikel is deze week op de website van het blad gezet en via die route de media ingerold.

De Amerikaanse sociologe stuurde twee jaar geleden ruim vijftienhonderd universiteitsstudenten een uitnodiging. Zeshonderd universitaire eerstejaars – 87procent blank – reageerden. Zij lieten zich drie kwartier ondervragen over hun gedrag en kregen daar 10 dollar voor.

De studenten dronken gemiddeld twee blikjes energiedrank per maand, turfde de sociologe. Ze ontdekte dat studenten die bovengemiddeld vaak Red Bull-achtige drankjes nuttigen (twee- tot driemaal bovengemiddeld), ook meer dan gemiddeld roken en gevaarlijk vrijen. Er is een duidelijk verband tussen risicogedrag en het drinken van energiedranken, concludeert de onderzoekster, maar zij weet niet wat oorzaak is en wat gevolg. De media wel. Die interpreteren: vertaald naar Red Bull zet aan tot risicovol gedrag. Tja, het is ook wat, een blikje per week.

De firma Red Bull zit niet met de negatieve publiciteit: ‘Er zijn vorig jaar 3,5 miljard blikjes Red Bull gedronken, in 143 landen. Er is nog nooit een schadelijk verband gevonden’, zegt het bedrijf, waarvan de omzet jaarlijks met dat kampt met een jaarlijkse omzetgroei van meer dan 10 procent groeit. In Nederland is er het afgelopen jaar voor 120 miljoen euro omgezet aan blikjes energy drinks in de markt gezet, via benzinestations en supermarkten, zegt marketingbedrijf ACNielsen. Het jaar daarvoor was die omzet 100 miljoen. Red Bull pakt daarvan een substantieel deel – meer dan de helft – daarvan. Dus ook hier drinkt de jeugd gemiddeld een blikje per week.

Red Bull-achtige producten zijn niet zonder gezondheidstwijfel, zeker niet in combinatie met alcohol (leverschade, nieruitval), zegt het Duitse federale onderzoeksinstituut BfR dat risicoanalyses maakt. Ze zijn mierzoet vanwege de grote hoeveelheid koolhydraten, meer dan in een blikje cola. Dikmakend dus. In een blikje Red Bull zit, naast oppeppende stoffen als cafeïne (evenveel als in een kop koffie), ook taurine, een aminozuurachtige stof die de hartspier reguleert. Natuureigen, dat wel. Veeldrinkers krijgen er (te) veel van binnen. De wetenschap is er nog niet uit of dit kwaad kan. De veiligheidscommissie van de EU komt deze zomer met een – vertraagd – rapport over de gezondheidseffecten van taurine.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden