Een auditie is er om uit te vinden of het klikt

Het kunstloket van de Volkskrant is geopend. Voor alles wat u altijd al wilde weten over kunst, maar niet durfde te vragen....

Jazeker, hoe vreemd dat soms ook lijkt. Stel, je heet Monic Hendrickx, je hebt drie Gouden Kalveren in de kast, plus nog een riedeltje buitenlandse prijzen. Twee van je films (Nynke en De Poolse Bruid) zijn ingezonden voor de Oscars. Kan een regisseur die overweegt jou een rol te geven, dan niet een dvd’tje met je werk bekijken?

Als er één groot misverstand bestaat over audities, vertelt Janusz Gosschalk, directeur van Kemna Casting, is het dat acteurs moeten laten zien of ze wel kunnen spelen. De neef en opvolger van Job Gosschalk castte onder andere voor Costa!, TBS, De Uitverkorene en Moordwijven. Volgens hem is het belangrijkste bij ervaren acteurs tijdens een auditie te onderzoeken of het wel klikt – of regisseur en acteur elkaar begrijpen. En óók onontbeerlijk: er moet chemie zijn met de tegenspeler. ‘Een auditie is vooral intuïtief. Aan het einde van de dag voel je meestal al met de regisseur wat er gebeurd is – vaak hoef je het materiaal dan niet eens terug te kijken.’

Nou ja, dit geldt natuurlijk voor de hoofdrollen. Het is uiteraard afhankelijk van de film en de regisseur welke acteurs het castingbureau laat komen. En er is een onderscheid tussen bekende acteurs en Bekende Acteurs. Zo kunnen de minder bekende elkaar nog wel eens letterlijk tegen het lijf lopen bij audities. Maar Carice van Houten en Pierre Bokma zullen niet snel meer met 25 anderen in een wachtkamer belanden. Gosschalk: ‘Voor Leef! zijn Peter Blok en Monic Hendrickx gevraagd. Maar dat is eerder uitzondering dan regel. En zelfs als we voor een project een acteur op het oog hebben, testen we vaak nog wel. Alleen houd je dan een uitgebreidere sessie en laat je niet nog tien anderen komen.’

Ook als een acteur voor een ander type rol dan gewoonlijk wordt gecast – ‘Fedja van Huêt in een Dick Maas-komedie’ – is het wel handig om te onderzoeken of hem die ligt.

Het is dus niet zo dat grote namen rustig kunnen afwachten tot de aanbiedingen binnenstromen, of audities überhaupt kunnen weigeren. Bij Zwartboek waren Carice van Houten en Halina Reijn allebei in de running voor de hoofdrol. Soms gonst een project door de hoofdstad. ‘De Storm bijvoorbeeld, het grote filmproject van het jaar, van Ben Sombogaart’, zegt Gosschalk. ‘Daar willen veel acteurs dan wel voor langskomen.’

Het is ook niet zo dat bekende acteurs fluitend auditie doen. Neem Frank Lammers. In interviews vertelde hij hoe hij zijn auditie voor taxichauffeur Dennis in Nachtrit, een personage dat nota bene was geschreven met hem in het achterhoofd, volledig verpestte. De rol waarmee hij uiteindelijk een Gouden Kalf won, dankte hij aan een afzegging van Daniël Boissevain.

Gosschalk kent zeker voorbeelden van goede acteurs die bij audities echt moeilijk uit de verf komen – maar nee, namen noemt hij liever niet. ‘Dan regelen we dat ze op een andere manier kunnen laten zien wat ze in huis hebben. In een wat langere werksessie bijvoorbeeld.’

Floortje Smit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden