Een angstaanjagende storm van petflessen

THEATER Kort voor het einde van de voorstelling regent het petflessen in het openluchttheater van het Amsterdamse Bos. Overal komen ze vandaan donderen, de toch al verdwaasde personages op de vlucht jagend....

Met De Storm, Shakespeares laatste (naar wordt aangenomen) en misschien wel raadselachtigste stuk, viert Theater het Amsterdamse Bos zijn 25-jarig jubileum. Iets vroeger in het jaar dan gebruikelijk, maar als vanouds, verleggen de vliegtuigen van Schiphol rond een uur of half tien ’s avonds hun route en begint het uiteindelijk toch weer een beetje (echt) te regenen, niet erg, gelukkig. Op een manier die de eindscènes tegen het vernuftige decor nog wat extra sfeer verlenen; en dan komt ’t bij Shakespeare ook nog eens allemaal goed.

Het is een vreemd verhaal, De Storm, maar Bosregisseuse Frances Sanders heeft er in het BosTheater een zo helder mogelijke en in ieder geval zeer onderhoudende voorstelling van gemaakt. Prospero is een verdreven hertog die over magische krachten beschikt. Hij leeft op een onherbergzaam eiland samen met zijn dochter, en wordt in zijn toverpraktijken terzijde gestaan door luchtgeest Ariël. Wanneer Prospero’s vroegere vijanden langs varen, ontketent hij uit wraak een storm en volgt er een confrontatie met de schipbreukelingen.

De muzikale arrangementen (Alberto Klein Goldewijk) vormen weer een fraai onderdeel van de voorstelling, en de rollen zijn goed bezet. Bart Rijnink als Ariël valt daarbij op. Het is een feestje om te zien hoe hij zich door de voorstelling danst en zingt en van zijn luchtgeest een fijn ondeugend en tegelijk aandoenlijk mannetje weet te maken.

Karin Veraart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden