Een ander belangrijk wapen in de strijd tegen IS: humor

Terwijl de extremistische organisatie Islamitische Staat (IS) haar offensief in Syrië en Irak voortzet, wordt ze in de Arabische wereld ook op een andere manier aangevallen: met humor.  In cartoons, shows en op social media wordt de organisatie belachelijk gemaakt.

Screenshot uit een sketch van een Palestijnse show waarin IS belachelijk wordt gemaakt. Beeld screenshot
Screenshot uit een sketch van een Palestijnse show waarin IS belachelijk wordt gemaakt.Beeld screenshot

Op Twitter bijvoorbeeld, werd de hashtag #ISISmovies in augustus plotseling trending: beroemde filmtitels werden zo aangepast, dat ze verwezen naar de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley, of de manier waar IS Irakese minderheden vermoordden. Wat te denken van 'Three Beheadings and a Funeral', 'To kill a mocking Kurd' of 'Beheading Private Ryan'...

Dergelijke humor wordt door sommigen 'ongevoelig' genoemd, anderen verdedigen satire als een manier om de intimidatie van IS af te zwakken. 'Soms moet je spotten, klein maken. Soms is dat de grootste angst van je vijand', twittert de Libisch-Amerikaanse schrijfster Hend Amry.

(Tekst gaat verder onder de tweets)

Het horloge van de kalief
Toen de mysterieuze leider van de organisatie, Abu Bakr al-Bagdhadi, in juli tijdens het vrijdagsgebed in Mosul in het openbaar verscheen, werden er al snel grappen gemaakt over het dure horloge dat onder zijn gewaad uitpiepte. Zo was er een parodie op de advertenties van het merk Omega, waaraan beroemdheden als George Clooney en Pierce Brosnan hebben meegewerkt: een glamoureuze (bewerkte) foto van Baghdadi die peinzend voor zich uitstaart met daarbij de tekst: 'Baghdadi's choice'.

Op zijn nep-twitteraccount liet Al-Baghdadi weten dat de foto niet echt was: hij draagt geen Omega, maar een Rolex.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

George Cloony in een advertentie voor Omega. Beeld screenshot
George Cloony in een advertentie voor Omega.Beeld screenshot

Jihadi Vogue
Ook populair was de cover van de 'Jihadi Vogue', een glossy tijdschrift met 'kledingtips voor in het kalifaat' en antwoord op de vraag 'waarom de kleur khaki helemaal terug is'. De grap is een verwijzing naar de gelikte propaganda die IS zelf verspreid, waaronder ook een eigen glossy tijdschrift.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De cover van het glossy tijdschrift dat daadwerkelijk door IS is uitgegeven. Beeld screenshot
De cover van het glossy tijdschrift dat daadwerkelijk door IS is uitgegeven.Beeld screenshot

'Wacht maar op een kameel'
In het Libanese televisieprogramma de 'Ktir Salbe Show' werd een sketch opgevoerd waarin een taxichauffeur een jihadi meeneemt die vervolgens vraagt of de radio uit mag, want in de tijd van de profeet Mohammed waren er ook nog geen radio's. Als de chauffeur de airconditioning aan wil zetten, houdt de jihadist hem tegen met de opmerking dat airconditioning niet islamitisch is en zodra de chauffeur zijn telefoon opneemt, krijgt hij te horen dat de profeet Mohammed ook geen mobieltje had. Uiteindelijk smijt de taxichauffeur de jihadist zijn wagen uit met de opmerking dat hij maar lekker op een kameel moet wachten omdat er in de tijd van de profeet ook geen taxi's waren.

'Deze mensen hebben niets met de islam te maken en door hen belachelijk te maken, laten we zien dat we tegen hen zijn', zegt Nabil Assaf, een van de producenten van de show tegen persbureau AP. 'Natuurlijk ligt het gevoelig, maar het is een manier om extremisme af te wijzen en een deel van de angst weg te nemen.'

Een Palestijnse satirische show, Watan ala Watar, heeft in juni al een filmpje gemaakt waarin jihadistische strijders met opplakbaarden twee moslims neerschieten omdat ze niet genoeg weten van hun geloof, terwijl ze herinneringen ophalen aan de mooie vrouwen in het nachtleven van Beiroet. Als een christen bij hun checkpoint wordt aangehouden, maken de strijders ruzie wie hem mag doden, omdat het vermoorden van christenen extra punten oplevert. De man krijgt van schrik een hartaanval waardoor, tot de ontsteltenis van de jihadisten, niemand die extra punten kan opstrijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden