Een al te poëtische theatertocht van Shusaku Takeuchi Echt onheilspellend wil de hel maar niet worden

'Met een veerpont naar een onbewoond eiland, met onbekende afloop...'..

Van onze verslaggeefster

Judith Koelemeijer

DORDRECHT

Avontuur! De folder van Dordrecht Cultuurstad spreekt duidelijk een groot publiek aan. Vrijdagavond verzamelt zich een behoorlijke menigte op het Groothoofd; de kade met café's en terrassen aan de Merwede. Stevige schoenen aan, windjack bij de hand, giechelig de wiebelige loopplank op. De stemming is opperbest. De voorstelling Reservoir van de Japanse theatermaker Shusaku Takeuchi belooft immers een 'poëtische en confronterende theatertocht' te worden.

De pont is ingericht als café. Op het dek staan houten tafels en stoelen, op de achtergrond kinkt operamuziek. Aan weerszijden van de rivier zien we Dordrechts industriële heden en verleden voorbij glijden: grote scheepskranen in een verder verlaten landschap, naar ijzer stinkende staalbedrijven, hoge bergen schroot; grazende koeien en een verpletterende zonsondergang boven de weilanden.

Het is heel aangenaam, al heeft het met theater nog niet veel te maken - of moet men de vier acteurs die het publiek animeren werkelijk ernstig nemen? Een negentiende-eeuwse hysterica verdwijnt in het toilet met de al even ouderwetse kapitein. Een schoolmeisje in een keurig rouwjurkje loopt verdwaasd met een foto rond. Op de laadklep wordt een duel uitgevochten tussen de hysterica en een napoleontisch type met pluimhoed. Maar wie let daar op? Sterker: wat doet het ertoe?

Anderhalf uur na vertrek, wanneer een aantal avonturiers inmiddels zoekend op de voorplecht staat (waar is het theater?), varen we een zij-arm binnen. Het is nu donker. Een zoeklicht tast desolate scheepswrakken af; de kapitein deelt olielampen uit. We mogen aan land. Roken verboden, oppassen voor gemene prikkelstruiken en bij elkaar blijven!, waarschuwt de reisleider.

Van het café belanden we in de hel, waar een spooktocht is uitgezet. In stalen kooien, bijgelicht door fakkels, kronkelen eenzame witte figuren met roodomrande ogen. Er is er eentje die vanaf zijn middel uit de aarde oprijst en hopeloos met zijn lange armen zwaait. Er is een vrouw die omgekeerd aan een touw hangt, als werd ze gemarteld. Weer een ander zit klem tussen een paar stokken.

Er klinkt dreigende muziek, langzaam schuifelen we in de richting van een immense kraan. Op een steen wiebelt een slangenmens. Het napoleontische type vecht scheeuwend met een stuk plastic. Een engel zakt aan een touw van de kraan naar beneden, en landt verdwaasd tussen het publiek. Hysterisch lachende acteurs leiden de menigte een cirkel binnen: 'what are you doing here', schreeuwt iemand ons toe.

Hoe dramatisch er ook wordt bewogen, en hoe donker het ook is: echt onheilspellend wil de sfeer niet worden. Schuifel-schuifel passeren we een trucje hier, een dansje daar, een ideetje zus, een ideetje zo. Een tiental dames danst statisch op een betonnen plateau, een begrafenisstoet gaat voorbij, dansers proberen zich te bevrijden uit iglo's van stalen draden. Het is vast heel triest gesteld met de mensheid, maar zo gepresenteerd laat het allemaal tamelijk onverschillig - of de acteurs in hun witte catsuits nu van hot naar her rennen of niet. Snel, snel de kraan op, en dan met stokken erop slaan, of maar weer een wanhopige beweging.

'Het ging toch over de mooie en minder mooie kanten van het leven?', zegt iemand. 'Dan zal dit de minder mooie kant wel zijn.'

Na een laatste ram op de kraan wordt het stil. Op de pont wordt soep en ragout verkocht, het café loopt snel vol. Slechts een klein groepje reizigers juicht Shusaku Takeuchi toe, die met zijn acteurs vanaf een scheepswrak de pont nakijkt.

Reservoir. Theater op en aan het water. Dordrecht, tot en met 2 september. Informatie: 078 - 136464

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden