Een airco van de Aldi

NA HET KANTOOR EN IN DE AUTO VERSCHIJNT DE AIRCO NU IN HUIS. DE MEESTE APPARATEN HEBBEN EEN PAAR UUR NODIG OM EEN KAMER EEN PAAR GRADEN AFTE KOELEN....

De afgelopen dagen zijn ze bij menig bouwmarkt en elektronicawinkel beter in het zicht gezet: airconditioners. Voor nog geen driehonderd euro zijn ze al te koop, bij de Gamma’s, de Scheer & Foppens en de Wehkamps van deze wereld, met vaak onbekende merknamen, meestal van Chinese makelij. Zelfs supermarkt Aldi adverteert inmiddels met zo’n mobiel blaasapparaat om warme ruimtes te koelen.

Warm is het, benauwd en klam. Al meer dan een week stijgt de buitentemperatuur overdag soms ver boven 25 graden Celsius. ‘s Nachts koelt het bovendien maar weinig af. Ramen gaan wagenwijd open, maar verkoeling geeft dat niet. Het zijn de dagen dat de airconditioner in beeld komt.

‘Een gekkenhuis’, zegt Wim van Papendrecht van Ebeka, importeur van het merk Everglades, te koop bij ketens als de Harense Smid, Its, Kijkshop en Mediamarkt. ‘Vijf jaar geleden verkochten we er in een jaar 1500, nu zitten we voor de particuliere markt op het tienvoudige. Na de inbouwkeuken, de wasdroger, is de airco het volgende luxeproduct. De prijs speelt niet zo¿n grote rol.’

Ook fabrikanten van de duurdere A-merken als Carrier en De¿Longhi moeten alle zeilen bijzetten om aan de vraag naar airconditioners te kunnen voldoen. ‘Ondanks de hoge prijs, is het vaak toch een impulsaankoop’, zegt Bart Quispel van het Italiaanse De¿Longhi, te koop bij traditionele witgoedketens als BCC en bij postorderbedrijf Wehkamp.

‘Het loopt nu storm, maar volgende week kan dat weer anders zijn. Het weer bepaalt de vraag, airconditioners hebben nog geen vaste grond onder de voet.’

Op de particuliere markt is De¿Longhi marktleider, althans in geld uitgedrukt. In aantallen gerekend vechten producten die zijn gemaakt in China om die eer. Die hebben vaak hetzelfde basisontwerp en komen uit dezelfde fabriek met merknamen als Everglades, Amcor en Zibro.

Hoeveel er airco’s er in Nederland worden verkocht? De¿Longhi schat zo’n vijftig- tot zestigduizend per jaar. ‘Maar als een andere fabrikant honderdduizend zegt, geloof ik dat ook.’

De markt groeit met 8 tot 10 procent per jaar, schatten ingewijden. Consumenten willen comfort. De helft van de kantoorgebouwen heeft een airco. Mensen rijden in een koele auto van het werk naar huis. Dan moet het daar ook koel zijn, redeneren marktanalisten.

Tweederde van de nieuwe auto’s heeft airco, schat de Rai. Het gevolg is dat inmiddels eenderde van het wagenpark een airconditioner heeft, en dat in nog geen tien jaar tijd.

In woningen zal dat minder snel gaan.

Maar toch: zes jaar geleden stond er in 1 procent van de woningen een airconditioner, inmiddels is de penetratie gestegen tot een kleine 3 procent, schat A-merkproducent Carrier. ‘In 2010 verwachten we een marktpenetratie van 5 à 6 procent. Dat lijkt weinig, maar in aantallen gaat het om enige honderdduizenden.’

Vanwege die lage penetratie maken energie-instanties zich niet druk om nieuwe stroomslurpers van de 21ste eeuw.

‘Er zijn er nog weinig, bovendien worden ze maar een beperkt aantal dagen per jaar gebruikt’, zegt EnergieNed. ‘Een airco staat hooguit dertig dagen per jaar, enkele uren achtereen aan.’

‘Dat komt neer op een verbruik van 120 kilowattuur aan elektriciteit, vergelijkbaar met wat een koelkast verbruikt, dag in dag uit het hele jaar door’, rekent EnergieNed voor. ‘Op een totaal huishoudelijk verbruik van gemiddeld 3350 kilowatt uur per jaar in 2004.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden