'Een acteur zichzelf laten spelen, kan alleen in films'

Vergt een film met een dubbelganger een andere manier van regisseren? Floortje Smit vroeg het Richard Ayoade ( 37 ), regisseur van The Double.

In The Double krijgt de muizige Simon een nieuwe collega; James. Dat hij zijn evenbeeld is, lijkt niemand op te merken. Wel is hij meteen een stuk populairder dan Simon - tot diens enorme frustratie natuurlijk.


Regisseur Richard Ayoade baseerde zijn script op de gelijknamige novelle van Dostojevski: 'Het intrigeerde me dat de hoofdpersoon daar zo onzichtbaar is. Zo eenzaam en onopvallend dat niemand het merkt als zijn dubbelganger opduikt. Of het kan niemand iets schelen. Wat zegt dat over hem als individu?'

undefined

Wilde u het verschil tussen zelfbeeld en de manier waarop andere mensen naar iemand kijken, onderzoeken?

'Mensen denken altijd dat anderen ze nooit helemaal begrijpen. Niet voor niets is het een vaste truc in het repetoire van helderzienden. 'Ik zie dat mensen je niet zien zoals je werkelijk bent', zeggen ze vaak. 'Inderdaad! Hoe weet je dat?' Simpel: omdat iedereen dat gevoel heeft.'

undefined

In dit geval is dubbelganger James alles wat Simon niet is. Hij heeft een grote bek, is doortastend, gaat makkelijk om met vrouwen.

'Ik denk dat je deze film kunt zien als een soort psychose. De dubbelganger is wat Simon niet van zichzelf kan accepteren; hij bezit de eigenschappen die Simon niet kan of wil uiten. Die dubbelganger overkomt hem niet zomaar, die komt direct voort uit zijn eigen persoonlijkheid.'

undefined

Uw film sluit aan bij een trend: het dubbelgangerthema kwam de afgelopen maanden terug in Face of Love en Enemy. Hoe komt dat?

'Ik denk dat het toeval is. Bovendien spelen acteurs dit soort rollen graag. Een acteur tegen zichzelf laten spelen, kan eigenlijk alleen in cinema en het is een fascinerend beeld. Daarom werkt dit thema in een bioscoop misschien nog wel beter dan in een boek.'

undefined

Moet je als regisseur nog ergens rekening mee houden bij een dubbelgangerfilm? Vergt het een andere manier van regisseren?

'Casting is heel belangrijk. Er hangt zo veel af van wat een acteur kan toevoegen en hoe hij die twee personages kan vormgeven.'

undefined

Hoe helpt u een acteur daarbij? Filmt u Jesse Eisenberg de ene dag als Simon en de volgende als James?

'Nee, omdat je de twee optredens op elkaar moet afstemmen, filmden we eerst de een, daarna de ander. En Jesse vond dat juist prettig. Wat acteurs gemeenschappelijk hebben, is dat ze eigenlijk altijd willen spelen. Op een set is het vaak lang wachten en voor een acteur voelt dat als het wachten op het nemen van een penalty. Op deze manier was hij eigenlijk altijd aan het werk.'

undefined

Had hij nog speciale trucs?

'Jesse is een acteur die van binnenuit transformeert, daarom heb ik hem ook gecast. Hij heeft geen ander kapsel nodig en hoeft geen kilo's aan te komen om een bepaald personage te spelen. Ook zonder die uiterlijkheden kan hij er écht anders uitzien: als je het beeld van The Double op een willekeurig moment stopzet, zie je meteen of hij Simon of James speelt.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden