Een aanmaning over twee cijfers achter de komma

De trouwe lezer van deze rubriek weet het: een kleine vergissing heeft soms grote gevolgen. Deze week draait het om niet meer dan 45 eurocent.

In reactie op vragen van Op=op laat de woordvoerder van Bol weten dat er bij de betaling van 0,45 eurocent een onjuist betalingskenmerk is vermeld.Beeld anp

Het is hoogzomer wanneer Corinne van Beilen een tweedehandsboek bestelt bij Bol.com. Niet lang na de levering denkt ze via internetbankieren de te betalen 7 euro en 94 eurocent over te maken. Maar Van Beilen verwisselt de laatste twee cijfers en betaalt dus 7,49 euro. 'Een alledaagse fout', zo vat haar man het samen wanneer hij Op=op schrijft. Een kleine, maar dure vergissing, zo zal blijken.

Begin september herinnert de winkelier haar eraan om het volledige openstaande bedrag van 7,94 euro over te maken. Telefonisch laat Bol-medewerkster Deborah weten dat ze het restant van 45 eurocent over kan maken zonder verwerkingsproblemen te veroorzaken.

Er nog steeds niet helemaal zeker van dat een aanmaning zal uitblijven, stuurt ze de webwinkel nog een bevestiging van haar betaling toe. Het blijft stil, tot vorige week. Dan ontvangt ze toch een brief van een incassobureau Accountor. Deze maant haar 7,94 euro over te maken plús 21,18 euro incassokosten.

De stemming wordt er niet beter op. 'Op hoge toon hingen ze aan de telefoon', licht Corinnes man Joost toe. Bol laat haar telefonisch weten dat er inderdaad geen openstaande facturen meer zijn, maar zegt niets meer te kunnen doen nu de kwestie in handen is van het incassobureau. Accountor blijft volhouden dat ze de 7,94 euro niet heeft betaald.

Betalingskenmerk

In reactie op vragen van Op=op laat de woordvoerder van Bol weten dat er bij de betaling van 0,45 eurocent een onjuist betalingskenmerk is vermeld. 'Onzin', zegt man Joost. 'Dit nummer stond op de factuur. En bovendien: waarom spreekt het incassobureau dan over het volledige bedrag dat niet is voldaan en niet alleen over de 45 cent?'

Het stoppen van de incassoprocedure - zoals toegezegd door Bol - blijkt bovendien niet eenvoudig. Het incassobureau schrijft weer, maar dan over mogelijke juridische stappen. Dat de fout bij haar wordt gelegd en niemand iets schijnt te kunnen doen, maakt Van Beilen wanhopig: 'Wie maakt hier nu eigenlijk de fout? Wat een treurspel dit.'

En dan, alsnog, laat Bol weten dat de incasso is gesloten. Corinne en Joost hebben excuses gekregen.

Ook voor een dichte deur? Mail naar op=op@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden