Een aangrijpend verhaal, eindexamen en fototalent

Stressen, zweten, zwoegen en ploegen op (hopelijk) de laatste schoolbanken van eindexamenkandidaten. Beeld anp

Cito

Schrijver Simone van Saarloos werd deze week ongevraagd 'de vrouw die het eindexamen Nederlands' verpestte. Scholieren belaagden haar op sociale media, terwijl ze de vragen over haar tekst niet had gemaakt en zelf best moeilijk te interpreteren vond. Cito waarschuwt de gebruikte auteurs niet, het examen moet geheim blijven. Veel Volkskrantredacteuren hebben ervaren hoe lastig het is vragen te beantwoorden over wat 'de auteur bedoelt', ook al waren ze dat zelf. Maar dit jaar kon onze Romecorrespondent Jarl van der Ploeg blij zijn, omdat bij een oude tekst van hem stond: 'Tekst 3 is geschreven door een verslaggever van de Volkskrant. (...) Een goede verslaggever streeft naar objectiviteit en geeft de feiten daarom juist weer, hij controleert het nieuws door gebruik te maken van meerdere bronnen, hij zorgt ervoor dat feiten duidelijk te onderscheiden zijn van meningen.'

Goede club, die Cito.

Dit jaar kozen we voor de eindexamens een combinatie van kort nieuws, een rubriek van Olaf Tempelman en een bekende Nederlander die een examenvraag maakt. Diana Woei had het makkelijk met de klimaatvraag uit het havo-aardrijkskundeexamen, Thierry Baudet leverde zijn vertaling van Livius met wat kleine fouten in en gaf en passant toe dat hij zijn kennis van het Latijn etaleert om indruk te maken. Op Twitter vond iemand dat de Volkskrant hiermee 'het fascisme normaliseert'. Maar wij kijken niet met een verbeten goed-foutschema naar de wereld. We kunnen het oneens zijn met de ideeën van een politicus en niettemin iets persoonlijks van hem laten zien. Bij dezen beloofd: tegen de tijd dat Baudet de macht grijpt dankzij onze examenrubriek en mij, als EU-vriend, laat opsluiten, geef ik onze inschattingsfout toe.

Lees overigens die rubrieken van Olaf Tempelman terug, hij schrijft onderhoudend over alle aspecten van het eindexamen, van de terugkerende examendroom tot de details in de zaal die enorm afleiden: 'Ik sta niet bekend om een goed oog voor oorbellen en ben al veel en vaak bekritiseerd omdat ik allerlei oorbellen niet opmerkte. Desalniettemin herinner ik mij precies de oorbellen die het meisje droeg dat bijna dertig jaar geleden voor mij zat in een gymzaal van het Maurick College in Vught.'

Podcast

Evelien van Veen schreef in Volkskrant Magazine vorige week een aangrijpend stuk over de zelfmoord van Marije, een 16-jarig meisje uit de klas van haar zoon. Had de omgeving, inclusief zijzelf en haar zoon, meer kunnen doen om haar te redden? Een verhaal in de ik-vorm, en dat maakt de twijfels en het schuldgevoel van de achterblijvers beter invoelbaar.

Een goed uitgangspunt voor journalistiek onderzoek naar zelfdoding onder jongeren en wat daartegen kan worden gedaan. Het artikel werd online veel gelezen afgelopen week. Jonathan van het Reve koos het voor zijn wekelijkse interview met een Volkskrantauteur in onze podcast 'Het Volkskrantgeluid'. Daar vertelt Evelien over haar onderzoek, over de ouders van Marije, over haar zoon en de reacties op haar artikel.

Sanne De Wilde

Fotoredacteur Gerrit-Jan van Ek vond in 2013 het jonge Vlaamse fotografentalent Sanne De Wilde op de academie in Gent. Ze kon zich bij de Volkskrant verder ontwikkelen, en wij kregen veel interessant beeld van haar in de krant. Bijvoorbeeld de krankzinnig lichte, frêle portretten van twee albino's in het Overijsselse Rijssen, die we groot afdrukten in de oudejaarsbijlage VK Foto van afgelopen december. Gisteren werd bekend dat Sanne in België bij de Nikon Press Photo Awards met haar albinoreeks de 'Promising Young Photographer Award' heeft gewonnen. Van harte.

Op een boerderij in Wisconsin voor een reportage van Michael Persson. Beeld Sanne De Wilde
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden