Ed Sheeran wil geen James Blunt zijn

Met de Engelse singer-songwriter Ed Sheeran is het snel gegaan. Afgelopen zondagavond zagen miljarden kijkers live zijn fraaie vertolking van 'Wish You Were Here' van Pink Floyd. Sheeran, komend weekend op Lowlands, deed het al prima met zijn debuutalbum + en de single The A Team. Ook zijn huidige single You Need Me, I Don't Need You scoort goed.

Sheeran schreef het nummer oorspronkelijk in zijn slaapkamer in Suffolk. 'Toen bestond het liedje nog uit twee coupletten en twee refreinen', vertelt hij. 'Toen ik naar Londen verhuisde, voegde ik daar een rap en nog wat coupletten aan toe. Eigenlijk heb ik het nummer pas een paar maanden geleden voltooid.'

In You Need Me, I Don't Need You bezingt Sheeran zijn eigen opkomst en hekelt hij artiesten die niet hun eigen materiaal schrijven en slechts het product zijn van een platenmaatschappij. 'Een heersend idee in de muziekindustrie is: neem de blauwdruk van een succesvol artiest en gebruik die net zo lang tot hij uitgewerkt is. Iemand als James Blunt, die dertien miljoen platen verkoopt, heeft een unique selling point.
De industrie denkt dan: James Blunt verkoopt dertien miljoen platen, dus laten we veertig kids met akoestische gitaren, die zingen zoals hij, platen vol liefdesliedjes opnemen en die uitbrengen.'

In de videoclip bij You Need Me, I Don't Need You speelt taal de hoofdrol. Centraal staat een jongen die Sheerans woordenstroom in gebarentaal vertolkt. 'Het liedje is gebouwd rond de tekst,' licht de jonge zanger toe, 'dus waarom niet een video schieten die daarop focust?' Hoewel de eerste reacties gemengd waren, oogst de clip nu alom veel waardering.

null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden