Economische groei gaat hard en maakt kabaal

Nederland geeft steeds meer uit aan dure tweewielers. Dat blijkt uit recente verkoopcijfers van fietsen, bromfietsen, scooters en motoren. De gemiddelde prijs stijgt en het belang van hogere prijsklassen neemt toe....

Van onze verslaggever

Geert Dekker

AMSTERDAM

De economische groei rijdt op straat. Hij maakt een boel kabaal en gaat vreselijk hard, harder in ieder geval dan volgens zijn oranje of gele plaatje mag. Dit economisch fenomeen staat ook bekend als scooter: naar believen opgetuigd met de voorvoegsels snor, brom of motor.

De snorscooter mag helmloos en oranje 25 kilometer per uur, de bromscooter gaat in het geel en met helm maximaal 45 kilometer per uur. En dan is er nog de motorscooter, de ideale fileomzeiler voor het woonwerkverkeer en niet zo lastig bestijgbaar als de gewone motorfiets.

Tezamen maken de scootervarianten een opmars door die de tweewielerbranche rode konen bezorgt. Het blad Tweewieler & Motor meldde gisteren dat de afzet van bromfietsen de laatste twaalf maanden met 24 procent is toegenomen tot 22.180 stuks. Die stijging kwam geheel voor rekening van de bromscooter. Daarvan werden er 4239 meer verkocht (17.510 in totaal) dan in de twaalf maanden ervoor. De afzet van scooters in de prijsklasse tussen drie- en vierduizend gulden nam toe van 4707 tot 8102 stuks.

Ook in de sector snorfietsen is de scootervariant superieurs. Daarvan werden er het laatste jaar 2231 verkocht, 49 procent meer dan het jaar daarvoor. Overigens nam de verkoop van andere types snorfietsen dramatisch af zodat de hele groep snorfietsen een daling van 15 procent tot 6720 stuks onderging. Maar in de prijsklasse van 3300 gulden en hoger werder er vijf keer zoveel verkocht.

En dan zijn er de motorfietsen. Er worden niet zozeer meer motoren verkocht - het eerste halfjaar van 1998 11 duizend stuks, ongeveer gelijk aan de vergelijkbare periode vorig jaar - maar het zijn wel zwaardere en duurdere machines die aangeschaft worden. De scooter - juist een lichte motor - is hier getalsmatig nog geen kraker, maar de branche doet er alles aan om de verkoop op te porren.

De fiets tot slot, de tweewieler met inmiddels een miljard gulden omzet, wordt eveneens duurder. Vorig jaar gingen er 1,3 miljoen over de toonbank en de gemiddelde verkoopprijs nam toe van 703 tot 773 gulden. Volgens cijfers van de RAI nam de klasse boven de duizend gulden vorig jaar 36 procent van de markt voor zijn rekening, tegen 22 procent het jaar daarvoor.

Meer mobiliteit doet ook de behoefte aan onderscheid in die mobiliteit toenemen. In die richting zoekt R. Grollé van de RAI-vereniging een verklaring voor de opkomst van met name de gemotoriseerde tweewielers. 'Mensen zoeken tussenvormen tussen auto en fiets. Bovendien heeft de scooter nu de stap van jongeren naar volwassenen gemaakt', zegt Grollé.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat het economisch goed gaat en dat mensen veel geld te besteden hebben. 'Maar de innovatie in de branche moet daar wel op aansluiten, door goede en vooral leukere producten aan te bieden.'

Zijn collega R. de Bruin kan daar wat betreft de fietsen aan toe voegen dat het vooral het toenemende comfort is, waar fietsers bereid zijn voor te betalen. 'Nieuw materiaal zoals aluminium voor de frames maakt fietsen lichter. Maar aluminium is wel een tikje duurder', zegt hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.