Ecocosmetica

Ook cosmetica onderwerpt zich aan bio-trend. Maar wat is bio? Elke supermarkt heeft biologische producten, bijna elk jeansmerk heeft een biologische broek in de collectie, iedere grote modeketen heeft een biologisch lijntje....

Maar er zijn nieuwkomers in de ecocosmetica: Culture Bio van Yves Rocher bijvoorbeeld: een serie van zeven verzorgingsproducten. Ze zijn vrij van siliconen, parabenen en andere gevreesde bestanddelen, en worden verpakt in glas – niet handig, wel recyclebaar. De doosjes zijn gemaakt van houtafval en bedrukt met plantaardige inkt en er zitten geen bijsluiters bij. Bovendien is de lijn klimaatneutraal geproduceerd; de C02-uitstoot wordt gecompenseerd.

Addertje onder het gras: anders dan de naam doet vermoeden is Culture Bio niet helemaal bio. Yves Rocher zegt dat 18 tot 85 procent van de ingrediënten biologisch is. De producten hebben het Franse Ecocert- keurmerk, dat vereist dat ten minste eentiende van de ingrediënten biologisch is.

Duurder, maar wel helemaal bio: Chaé, een drie jaar oud Californisch merk dat sinds vorig jaar ook een Nederlandse webwinkel heeft. Behalve verzorgingsproducten voor volwassenen heeft het ook spullen voor kinderen, dieren en het huishouden.

Samenstelling Milou van Rossum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden