Echte schavuiten

Vorig jaar verscheen in de Engelse bioscoop een remake van Brighton Rock, gemaakt door


Rowan Joffe


, die naam maakte als scenarioschrijver voor de Anton Corbijn-film The American. De rol van Attenborough werd in zijn versie vertolkt door Sam Riley, die eerder de hoofdrol vertolkte in Control van... Anton Corbijn.


Richard Attenborough, nu vooral bekend als producent, regisseur en Lord (en broer van Sir David, van de natuurfilms), was in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw een populaire acteur. In Brighton Rock is hij pas 24 jaar oud (en hij lijkt nog jonger). De wannabe keiharde gangster Pinkie Brown is leider van een kleine bende die de straten van de Zuid-Engelse badplaats onveilig maakt. Zoals de openingstitels van de film uit 1947 duidelijk maken: 'Nu is Brighton een prachtige en lieflijke badplaats op slechts een uur reizen van Londen, maar er was een tijd dat de straten werden afgeschuimd door het ergste tuig.' Ja, ja, dat waren mannen in grote pakken met te veel schoudervulling en altijd een hoed op hun gepommadeerde haar, die hun slachtoffer te voet achtervolgden in scènes waarop de latere nouvelle vague-regisseurs gek waren. (In een van de eerste scènes zie je Godards A bout de souffle als het ware geboren worden). Kortom, een ouderwets goeie misdaadfilm waarvoor Graham Greene zijn eigen roman bewerkte. En, pikant, van de censuur het einde moest aanpassen. Dat einde verklappen zou zonde zijn, maar die censuur is een grote gotspe.


Brighton Rock (John Boulting, 1947)


BBC 2, 22.00-23.45 uur.


Kan door huid heen

(Esther Rots, 2009) Debuutfilm waarin regisseuse Rots de toeschouwer in het hoofd van haar protagoniste laat kruipen. Met virtuoos camerawerk, messcherpe montage en een geluidsband vol vervormende effecten haalt ze alle filmische middelen uit de kast om de verwarde leefwereld van een dertiger vorm te geven. Deze vrouw (een ijzersterke Rifka Lodeizen, die ermee een Gouden Kalf won) wordt aan het begin van de film gedumpt door haar vriendje en vervolgens ook nog aangerand door een pizzakoerier. Ingestort vlucht ze vanuit de Randstad naar een vervallen boerderij in Zeeland, waar ze haar greep op de werkelijkheid verder verliest.


Canvas, 23.40-01.20 uur.


Die Unerzogenen

(Pia Marais, 2007) Winnaar van een Tiger Award op het Rotterdamse filmfestival van 2007. Regisseuse Pia Marais, geboren in Zuid-Afrika en daarna als kind en jong volwassene de wereld over getrokken voordat ze aan de Berlijnse filmacademie ging studeren, is een exponent van de generatie hippiekinderen. Niet zelden zetten die zich in hun werk af tegen hun vrijgevochten ouders. Zo ook Marais, die in deze deels autobiografische film, haar ouders neerzet als een stelletje nietsnutten: de ouders van de 14-jarige Stevie. Ze erven het huis van een van hun ouders, dat zich op het platteland bevindt. Het gezin trekt erheen met in zijn kielzog de nietsnutterige vrienden van de ouders. Stevie, tot dan opgevoed in een anti-autoritaire omgeving, komt nu in contact met 'gewone' kinderen, pubers die zich in haar ogen gedragen zoals haar ouders. Grappig, origineel en een beetje droefstemmend ook wel.


Nederland 2, 00.00-01.30 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden