Echte Franse 'joie de vivre' in de miniquiches van Picard

Het nieuwe eten

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie! Deze week: mini-quiches.

Het nieuwe eten was er ooit getuige van hoe in Amsterdam-Oud-Zuid een Frans bakkertje opende met Fransgenaamde bakseltjes en expres te weinig winkelruimte. Dat liet het Oud-Zuidvolk, upper-middle-class, geobsedeerd door hoe ze denken dat chique mensen denken dat het hoort, zich geen twee keer zeggen, want bij een rij voor de bakker denken ze niet aan de DDR, maar aan vakanties in de Dordogne. De rij gebruikten ze om luid met imaginaire echtgenoten te converseren en zo hun Franse kennis van zaken te etaleren. 'Wat zullen we doen, Floris, ik zie hier een héérlijke tarte tatin!', krijste een vrouw in haar mobiel, een pruimentaart aanziend voor de omgekeerde appeldinges.

Die mensen kunnen nu in de Albert Heijn terecht om met de diepvriesdeuren die klepperen, want AH brengt een selectie van de Franse diepvriesketen Picard, 'voor een vriesvak met internationale allure en borrelproducten, maaltijden en desserts uit de befaamde Franse keuken' - hahaha, persberichten-camp. Borrelproducten!

Wij testten het borrelproduct 'mini-quiches': zonder meer lekker, met een extreem Frans chèvre compotée d'oignon in de selectie. Vive la France. Ook: de moelleux au chocolat - beetje Frans motel. En de tartelettes citron meringuées: bravo! Eindoordeel: joie de vivre!

Cijfer: 8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.