Echt Hema. Maar dan minder goed

Rare grabbelton, idiote verhaallijnen. Maar wel uitstekende artiesten.

HEMA, de musical naar een idee van Saskia Huybrechtse en Tamara Bos door Bos Theaterproducties, regie Geert Lageveen

In Carré Amsterdam, 21/10. hemademusical.nl

'Wilt u nog een tompouce?' Het meisje dat in de pauze met dienbladen vol tompouces rondloopt, raakt maar niet door haar voorraad heen. Het is de première van HEMA, de musical in het Amsterdamse theater Carré en dat zullen we weten ook. Na afloop struikel je over de ketels met rookworsten, die bij wijze van after-partyhapje worden uitgedeeld.


Nee, de HEMA is geen sponsor van deze musical. Maar het bedrijf levert wel elke avond een aantal figuranten die in twee scènes mogen meedoen, onder meer als zingende kerstengel. In elke stad waar deze productie tijdens de tournee te zien is, worden figuranten uit de plaatselijke HEMA gerekruteerd. Een slimme marketingtruc, want publiek en succes zijn verzekerd. 'Kijk, daar heb je tante Sjaan van de gebakafdeling!'.


HEMA, de musical mag eigenlijk geen musical heten. Het is een revue-achtige show waarin het door iedereen gekende en geliefde warenhuis slechts de kapstok is voor een van de merkwaardigste voorstellingen van de afgelopen tijd. De rode draad in het verhaal is namelijk Máxima. Het is 2001 en onze kroonprinses besluit incognito stage te gaan lopen in een Amsterdams filiaal, om de Nederlandse identiteit beter te leren kennen. Waar bedrijfsleider Van Seumeren verliefd op haar wordt en waar het personeel de nodige strubbelingen kent. Een jongen komt uit de kast, een ander duikt erin, Tilly van de gordijnafdeling wil niet met pensioen, en Anja van klantenservice tobt met sleur in haar huwelijk.


Maar ja, het is de HEMA, dus zijn er ook zingende rookworsten en dansende tompouces. Verder is er van alles gebruikt, geleend en gejat. Allerlei bestaande popsongs, musicalnummers en Nederlandse liedjes (van Brand New Day, Why tell me why tot Tearoom Tango) worden met nieuwe teksten hergebruikt, er is een Spaanse avond (geleend van Are you being served?), soms lijkt het wel een slap aftreksel van 't Schaep, er is een persiflage op het koningshuis à la Koefnoen, en ga zo maar door.


Een enkele keer is er een lekker dansnummer, af en toe is een liedje raak gekozen (Maaike Martens die als Máxima een prachtige nieuwe versie van Terug naar de kust zingt). Maar over het algemeen denk je toch: wat een rare grabbelton, wat een idiote verhaallijnen en wat duurt het allemaal lang. De uitvoerende artiesten zijn verder adequaat tot uitstekend, met in de voorste gelederen een erg grappige Joep Onderdelinden als bedrijfsleider, Maaike Martens als verreweg de beste musicalvedette die zelfs weet te ontroeren en Wimie Wilhelm als Tilly, die met haar diepe mijnwerkerstimbre elke grap, elke zin en elke oneliner perfect uitbuit.


Af en toe wordt een knipoog naar de productie zelf gegeven door scènes stop te zetten of van commentaar te voorzien. Om meteen daarna doodleuk op dezelfde, vaak doodlopende, weg door te gaan. Niettemin zullen de zalen vol zitten, want daarvoor is deze productie voorbeeldig in de markt gezet. Echt HEMA.


Vier keer succes

Inge Bos van Bos Theaterproducties is een van de actiefste en succesvolste producenten. De afgelopen weken bracht ze maar liefst vier voorstellingen uit: een remake van De Vagina Monologen, het vastgoedfraude toneelstuk De Verleiders, Zadelpijn 2 en HEMA, de musical . Al deze voorstellingen zijn een publiekssucces.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden