E-mail of maatbrief weerhoudt jongere van roken

Jongeren die per brief of e-mail persoonlijk worden aangesproken op hun rookgedrag, zijn meer geneigd te minderen of te stoppen dan jongeren die alleen via algemene voorlichtingsprogramma's op school worden gewezen op de gevaren van sigaretten....

Van onze verslaggever Peter de Graaf

Dit blijkt uit een onderzoek naar de effecten van antirookcampagnes op schooljeugd, waarop gezondheidswetenschapper Marlein Ausems vorige week promoveerde aan de Universiteit van Maastricht. Volgens Ausems heeft 'voorlichting op maat' veel meer effect op het rookgedrag van de jeugd dan algemene campagnes.

De onderzoekster liet eerst jongeren een vragenlijst invullen. Op basis van die informatie en met behulp van een speciaal computerprogramma werden de jongeren persoonlijk aangeschreven. Daarbij werden ze niet alleen gewezen op de gevaren van roken, maar ook op alternatieven. 'Als een jongen vooraf had ingevuld dat hij roken wel stoer vindt, schreven wij dat voetbal of een ruig kapsel ook stoer is', aldus Ausems.

Een ander voorbeeld: als iemand uit een gezin kwam met allemaal rokers, werd in de brief gesteld dat die situatie niet hoeft te betekenen dat hij ook moest roken. Door direct in te spelen op de persoonlijke situatie, vond de oproep beter gehoor dan de algemene antirookvoorlichting op school. De jongeren kregen om de drie weken persoonlijk afgestemde brieven toegestuurd, in totaal drie.

De directe, buitenschoolse benadering, een nieuwe voorlichtingstechniek die komt overgewaaid uit de VS, bleek vooral op korte termijn effectief. Tieners die al rookten en hierover persoonlijk werden aangeschreven, pasten hun gedrag veel meer aan dan jongeren die geen brief hadden ontvangen. Op de langere termijn ebde dat positieve effect weliswaar weer weg, maar volgens Ausems kan de effectiveit worden verlengd door jongeren met regelmaat te bestoken: 'Je moet de voorlichting herhalen. Niet te veel tegelijk, wel regelmatig en persoonlijk getint.'

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 3700 leerlingen van groep 8 in de basisschool en 2400 leerlingen van de brugklas in het voorbereidend beroepsonderwijs. Volgens Ausems biedt de persoonlijke benadering de meeste kans op succes. Het sturen van brieven is weliswaar ietwat omslachtig. Maar volgens de wetenschapper kan internet en e-mail eveneens gemakkelijk worden ingezet voor de elektronische brief op maat: 'Op een aparte website kun je bijvoorbeeld klassikaal door alle leerlingen een vragenlijst laten invullen, waarna eenieder meteen per e-mail een persoonlijke reactie krijgt. Modern, praktisch en effectief.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden