E-commerce vanuit de huiskamer

Het is niet iedere amateur gegeven een interessante website te maken. Toch zijn miljoeneninvesteringen niet per se noodzakelijk voor een professionele netplek....

'IK ben aan huis gebonden doordat mijn man Hans een eigen bedrijf heeft en ik thuis ben om de telefoon te beantwoorden en administratief werk te doen. Een internetsite kan makkelijk vanuit huis worden beheerd. Ik had al interesse in antiek en curiosa en zo zijn we in september 1995 Hannies Handels Huis begonnen.

We verkopen antiek en curiosa die we op markten en veilingen kopen. Veel komt uit Engeland. We combineren dan onze vakantie om daar in te kopen. Daar vind je een grote verscheidenheid aan serviesgoed. Hier in Nederland heb je natuurlijk veel uit Maastricht en dan is er Delfts Blauw en dan houdt het zo'n beetje op. Maar in Engeland zijn veel meer kleinere aardewerkfabrieken. Er zijn ook veel typische spullen uit de fifties en sixties te koop en dat is hier erg in trek. Het is wel duur, omdat het pond zo hoog staat, maar ik heb veel vaste klanten die het graag willen hebben.

'We adverteren niet meer. Ik heb dat weleens gedaan, kleine advertenties, maar het aantal pageviews bleef gelijk, dus dat had geen zin. Nu is er een aantal vaste klanten die anderen op de site wijzen en die zelf regelmatig terugkomen. Anderen komen via zoekmachines. Al onze artikelen kunnen daarmee worden gevonden, bijvoorbeeld door verzamelaars.

'Het lastigste is het versturen van aardewerk. Ik pak alles goed in, daar zijn speciale dozen voor en de eerste jaren ging het altijd goed. Maar nu: ik heb regelmatig schade. Het was vorig jaar zelfs zo erg dat ik heb overwogen maar helemaal met de site te stoppen. Pakjes die ik via de post had verstuurd, kwamen kapot aan. Niet een beetje kapot, maar totaal aan scherven. Het is dan wel verzekerd, maar bij de klanten is er een enorme teleurstelling. Die hebben eindelijk iets gevonden waar ze soms allang naar op zoek waren, en als het dan aankomt dan geeft de postbode het heel snel af omdat zelfs de verpakking al aan flarden is.

'De site is begonnen als hobby, we hebben er nooit de bedoeling mee gehad om er rijk van te worden. Het is wel leuk om te lezen dat er veel bedrijven zijn die veel geld steken in e-commerce en dan maar niet winstgevend worden. Als ik de uren die ik erin steek niet meereken, kost de site me niks. Ik ben er wel iedere dag mee bezig, soms een paar uur tussendoor, soms 's avonds. Vooral wanneer er een nieuwe lading goederen binnenkomt, dan is het heel erg druk. Alles moet worden beschreven en gefotografeerd en op nieuwe pagina's gezet. Daar ben ik dan wel een week of langer mee bezig.

'E-mail vervangt voor mij het contact wat je in een gewone winkel zou hebben. We hebben destijds bewust gekozen om mijn voornaam en foto op de site te zetten. Je ziet bij andere online winkels eigenlijk nooit dat ze een gezicht hebben. In de mail wordt ik nu ook altijd persoonlijk aangesproken en ik denk dat het wel goed werkt.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden