E-bikes zijn oplossing voor lange fietsvierdaagse

Doen we de 30, 45, of toch maar de 60 kilometer bij de fietsvierdaagse? Dat is het jaarlijkse dilemma voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn. Toch doen zij makkelijker mee dan vroeger en kiezen ze eerder voor een langere afstand. Met dank aan de e-bike.

Deelnemers aan de Fietsvierdaagse rijden door het Drentse landschap in de omgeving van Westerbork.Beeld anp

Bij de fietsvierdaagsen, die in de Nederlandse zomers talrijk zijn, zien de organisatoren dat steeds meer deelnemers voor een elektronische fiets kiezen. In Venray heeft deze week zo'n 60 procent van de 25 honderd deelnemers al een e-bike. Ook in de Achterhoek, Drenthe en De Peel, waar de grotere evenementen met zon 10 à 20 duizend deelnemers zijn, stijgt het aantal e-bikes zeggen de organisatoren desgevraagd.

Concrete cijfers ontbreken, maar de trend is zichtbaar: extra oplaadpunten, speciale hulpbusjes met mecaniciens, meer verhuur van e-bikes. Het zijn vooral ouderen en mensen die slecht ter been zijn die ervoor kiezen. Tot blijdschap van veel organisatoren. 'Zo kunnen de ouderen, die anders niet of een kortere afstand zouden doen, toch meedoen', zegt Piet Brocatus van fietsvierdaagse in Bergen op Zoom.

Bij fietsvierdaagse De Peel, waar deze week 20 duizend fietsers aan deelnemen, merkt de organisatie dat de zestig kilometer populair is. 'De routeboekjes zijn sneller op dan ooit', aldus secretaris Louis Verheijen. 'We denken zelfs na over een route van negentig kilometer, maar dat is iets voor over een paar jaar.'

Lichte twijfels

Sommige organisatoren hebben lichte twijfels. Bas Geerdink, van de fietsvierdaagse in Rheden, is positief, maar houdt soms zijn hart vast. 'Sommige ouderen stappen op zo'n fiets, maar kijken niet goed naar rechts. Dan rijden ze zo door rood.'

Ook halen de e-bikes een hogere snelheid dan gewone fietsen. En dat kan tot irritaties leiden. Veel organisatoren scheiden daarom de verschillende routes om overlast te voorkomen. Arend Pruntel, van de fietvierdaagse in Appelscha, vertelt zelfs dat de e-bikes een half uur eerder vertrekken dan de gewone fietsers.

Bij de cafés waar de fietsers controlestempels moeten halen, zijn steeds meer e-bikes te vinden. Bij Herberg De Morgenstond in Griendtsveen, dat jaarlijks voor verschillende fietsvierdaagsen een controlepost is, merken ze een toename van e-bikes. 'Woensdag stonden de fietsers tot in de kleedkamer van het personeel om de accu's op te laden,' zegt uitbater Gerold van der Vrande. Maar vervelend vindt hij het niet. 'Als de fietsers hier zijn hoop, je toch een beetje: gaan ze voor de soep of voor de vlaai?'

Koning Willem-Alexander fietst tijdens de opening van de nieuwe fabriek van Gazelle in 2015, een rondje op de Gazelle E-bike van de toekomst.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden