Dynamiek van wereldstad op de Veluwe

Heb je net van Nederlands mooiste kunstcollecties bewonderd, nadat je al een prachtige boswandeling had gemaakt, blijkt er nog een tentoonstelling over de grote stad op je te wachten....

Toch niet. Op het evenementenveld van het Krr-M Museum op de Hoge Veluwe is een tentoonstelling ingericht over de vele facetten van de hedendaagse grootstad en deze expositie bewijst met flair dat het ook anders kan. Ditmaal geen mistroostige foto's en films, vergezeld van lange lappen tekst, tabellen en grafieken die de documentatie van een wetenschappelijk tintje moeten voorzien. Gastcurator Nathalie Zonnenberg pakte het helemaal anders aan. En dat heeft geresulteerd in een mooie tentoonstelling die precies de balans houdt tussen esthetiek en diepgang.

De kunst op deze buitenexpositie, getiteld LAB, geeft zich aanvankelijk maar moeilijk prijs. Wie zich naar de open plek in het bos begeeft, stuit allereerst op een grote houten constructie die zich met een beetje verbeeldingskracht nog het best laat vergelijken met een nederzetting van Amerikaanse pioniers uit de negentiende eeuw: een omheining van planken, waarbinnen een aantal houten paviljoens zijn gebouwd. Zodra je door de poort bent, ga je op zoek naar de ingang van het eerste het beste paviljoen, maar een deur vind je niet. Schouderophalend wandel je naar de volgende, maar ook hier is geen toegang te vinden. Je bent binnen, maar je voelt je buiten gesloten. Uiteindelijk blijkt dat een corridor buitenom toegang verleent tot de verschillende kunstruimtes.

Het ontwerp van dit labyrint van blank populierenhout is afkomstig van het Italiaanse collectief Gruppo A12. Deze architectengroep, die haar naam ontleent aan de snelweg tussen Milaan en Genua, valt de laatste jaren op door haar vooruitstrevende sociaal-maatschappelijke opvattingen over architectuur, beeldende kunst en urbanisme, opvattingen die onder andere in de praktijk werden gebracht op de laatste Biale van VenetiDaar gaven ze vorm aan de expositie van jonge Italiaanse kunst. Deze zogenaamde Zona, waarin tentoonstellingsruimte en discussieplatform geegreerd werden in een sculpturale omgeving, fungeerde als een conceptuele blauwdruk voor de totaalinstallatie in het park van het Krr-M.

De paviljoentjes herbergen werken van zeer uiteenlopende kunstenaars. Zo heeft de Maleise kunstenaar Heman Chong een winkeltje met ansichtkaarten ingericht. De foto's (550 in totaal) op de kaarten zijn genomen in diverse metropolen, waarna Chong ze op een associatieve manier heeft geordend. Chong koos met opzet niet voor de toeristische trekpleisters die de steden onderling van elkaar onderscheiden, maar juist voor alledaagse stadsfenomenen die we overal tegenkomen: bestelbusjes, daklozen, verkeersborden, paspoppen. Hoewel de losse onderwerpen niet bijzonder fotogeniek zijn, geeft de installatie als geheel een fascinerend beeld van de dynamiek van de wereldstad, of die nu in Aziigt, Zuid-Amerika of Europa.

De kracht van deze tentoonstelling ligt in de weloverwogen, niet voor de hand liggende selectie van kunstenaars. Zo zullen de twee multifunctionele fietsen van Simon Starling niet direct in verband kunnen worden gebracht met het overkoepelende thema, maar eerder met afgeleide kwesties als de exploitatie van de natuur. Starling toont twee fietsen die door middel van een kettingzaag kunnen worden aangedreven. In gedemonteerde toestand doen de rijwielonderdelen dienst als kampeeruitrusting. De aanblik van de installatie (de fiets, een klein tentje en een stapel netjes gezaagde boomstammetjes) werkt in eerste instantie op de lachspieren, maar wordt binnen de context van de tentoonstelling een ironisch kritiek op de wereldeconomie.

Ook de andere werken op LAB, onder meer van Manfred Pernice, Lara Almarcegui en Tino Sehgal, verhouden zich op een niet-eenduidige, vaak lichtvoetige manier tot het thema. Dat maakt deze tentoonstelling een prettige uitzondering op eerdere exposities met de metropool als onderwerp. En dat maakt de tentoonstelling ook na een boswandeling, en na een bezoek aan het museum, beslist de moeite waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden