Weblog

Dwars door China dag 5: Geen spoor te vinden van Joep - zelfs zijn straat is verdwenen

Volkskrant-correspondent Hans Moleman neemt afscheid als 'onze man in China'. Maar voordat het zover is, rijdt hij nog een keer dwars door China. En elke dag blogt hij over die reis op Volkskrant.nl. Aflevering 5: 'Kent u 'm nog? Joep, de bedrijvendokter uit Brabant. Tegenwoordig een omstreden zakenman.'

Poly International Golf Garden, Joep's voormalige golfresidence in NanchangBeeld Yilan Yuen

De magnifieke ereboog in Nanchang, een-op-een gekopieerd van koning Leopolds creatie in Brussel, staat er nog. Maar de brede weg er achter, die leidt naar de 18 hole golfbaan, heet geen Yuepu Dadao (Joep Avenue) meer.

Ook de foto's van een breed glimlachende Joep zijn verwijderd, in de gang naar de golfbar. De bar is dicht, er hangt een vuile broek in het trapgat, over een roestig traliehek.

Nanchang was vijf jaar geleden nog de uitvalsbasis voor de Chinese avonturen van Joep van den Nieuwenhuyzen. Kent u 'm nog? Joep, de bedrijvendokter uit Brabant. Tegenwoordig een omstreden zakenman, die de geur van fraude die om hem hangt, maar niet weet kwijt te raken.

Beeld Yilan Yuen

Nanchang en Joep, ze pasten bij elkaar. De ambitieuze provinciestad, hoofdstad van de provincie Jiangxi, achthonderd kilometers landinwaarts van Shanghai, wilde mee in de vaart der volkeren. De Brabantse blufondernemer wilde voet aan wal krijgen in de grootste groeieconomie ter wereld.

Het begon veelbelovend. Joep had in de VS een zieltogende helikopterfabriek op de kop getikt. En Hongdu, een afdeling van de Chinese staatswapenindustrie, wilde in Nanchang behalve trainingsvliegtuigen graag ook moderne heli's bouwen. Joep kreeg een lege hal in Nanchang, er werden een paar bouwpakketten uit Mesa, Arizona, verscheept. Toen liep het spaak: gedoe met vergunningen, amper een klant te vinden.

Joep was inmiddels door de leiding van de provinciale communistische partij wel tot speciaal adviseur van Jiangxi benoemd. Ze hadden nog niet zoveel buitenlanders op bezoek gehad in Nanchang, en Van den Nieuwenhuyzen had met zijn vlotte babbel duidelijk indruk gemaakt. Amerikaanse wentelwieken, een internationaal golfresort, de Europese doorbraak voor de provinciale autofabriek Landwind? Joep zou 't regelen.

Het mocht niet zo zijn. De heli's kwamen niet van de grond, het golfresort bleef half leeg en is inmiddels overgedaan aan Poly Group, de vastgoedtak van het Chinese leger. Genoegdoening voor die poging van Joep om jaren terug nog eens Nederlandse onderzeeboten aan aartsvijand Taiwan te leveren, zullen ze op het hoofdkwartier van het Volksbevrijdingsleger in Peking gedacht hebben.

De internationale doorbraak van de Landwind trok de meeste aandacht: de verouderde suv die via een Brabants autovriendje van Joep in Europa werd geïntroduceerd, faalde spectaculair in de verplichte Duitse veiligheidstests. Honderden Landwinds stonden daarna weg te roesten in de Rotterdamse haven.

Het lijkt een spoor van mislukking, maar een ding moet je Joep toch nageven. Geïnspireerd door het gezichtverlies rond de Landwind, besloot Peking tot serieuze eigen veiligheidsproeven voor de inheemse auto-industrie. Wellicht heeft de wheeler-dealer uit Vught er toch nog aan bijgedragen dat miljoenen Chinezen tegenwoordig in wat minder onveilige auto's rijden.

Morgen: een maaltijd met echte partijrijst

Hans Moleman is (nog even) correspondent voor de Volkskrant in China.

Beeld Yilan Yuen
Beeld Yilan Yuen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden