Weblog

Dwars door China dag 1: in een Great Wall Safe - dat is een auto - het land door

Volkskrant-correspondent Hans Moleman neemt afscheid als 'onze man in China'. Maar voordat het zover is, rijdt hij nog een keer dwars door China, in een Great Wall Safe. En elke dag blogt hij over die reis op Volkskrant.nl. Aflevering 1: 'Gemoedsrust, daar gaat het om.'

De Great Wall Safe in de garage van Hans Moleman (links) op een foto van 2008. Beeld Yilan Yuen
De Great Wall Safe in de garage van Hans Moleman (links) op een foto van 2008.Beeld Yilan Yuen

Wat zeult een mens mee als-ie een maand door China gaat rijden?

Het is meer dan een technische kwestie: het voertuig waarin we gaan, een Great Wall Safe, is ruim genoeg om de bagage van ons drieën te verstouwen.

Gemoedsrust, daar gaat het om. Hebben ze in de bergen van Qinghai wel scherpe scheermessen? Is er toiletpapier in de Taklamakan-woestijn? Zo komt het dat de een wat meer bij zich heeft dan de ander, in de equipe van VK-Dwars door China. Fotografe Yilan heeft naast haar hutkoffer nog een flinke cameratas, tolk/producer Ying heeft juist weer een opvallend bescheiden reistas.

Maar zij gaat, voor we in centraal China de bergen intrekken. dan ook al weer terug. En ikzelf - tsja, ik neem toch liever teveel mee. Je weet maar nooit wat er gebeurt in de lange leegte tussen Chengdu, Golmud en Hotan.

Pakken scheermessen dus. Keukenrollen van de Carrefour. Olie. Sleepkabel. Benzineslang. Bandenpomp.

Steeksleutels. Schroevendraaiers. Draadtang. Een uitgooitent van de Decathlon. Een doos goede wijn. En toiletpapier dus, van het merk Free Forest. Paper not from Trees, meldt de verpakking -altijd nuttig, mocht de Great Wall een keer een mindere dag hebben en we in de woestijn moeten bivakkeren. Niet dat er geen vertrouwen is in deze Chinese klassieker. Zeven jaar oud is de Great Wall inmiddels, en still going strong.

Bijna negentigduizend kilometer op de klok, de kinderziekten hopelijk voorbij: waterpomp, dynamo, startmotor en airco gingen allemaal al in het eerste jaar kapot. De nieuwe spullen die de dealer monteerde bleken gelukkig van betere kwaliteit. Great Wall Motors is tegenwoordig een serieus merk, met sinds kort zelfs een fabriek aan de rand van Europa. Bij de grote beurt afgelopen week stonden vijf man van de erkende GWM-dealer in de buurt, inclusief de chef werkplaats, nog eens aan alle potentieel zwakke plekken te rukken en te trekken. Alleen de voorste remblokken en de v-snaren konden beter vervangen worden, was het oordeel. Fluitend op pad dus, vandaag. Over de G50 expressway de Yangtze-delta uit, weg van de hitte, naar de koele theeheuvels bij Changxing.

Het einddoel? Via de riviervlakte van Wuhan, de bergen van Tibet en de woestijn van Xinjiang naar de lavendelvelden in het verste westen van China. Moet te halen zijn, tegen eind augustus. Kalm aan, dan breekt de Great Wall Safe niet.

Hans Moleman is (nog even) correspondent voor de Volkskrant in China.

De Great Wall Safe. Beeld Yilan Yuen
De Great Wall Safe.Beeld Yilan Yuen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden