‘Duwtje’ is geen pot met geld

Werkgevers en werknemers vormen front tegen Huizinga...

BUSSUM Het was een uitputtingsslag. Vrijdagavond rond half negen gingen de onderhandelaars van het streekvervoer van de vakbonden met elkaar om de tafel zitten om het slepende conflict in het streekvervoer tot een goed einde te brengen. Dat gebeurde in de verwachting dat dat ook zou lukken. FNV-onderhandelaarster Janny Koppens van FNV Bondgenoten liet dezelfde avond optimistisch weten dat het niet zou lukken om de bussen vrijdag al weer te laten rijden. Maar zaterdag, dat moest lukken.

In de loop van vrijdag werd echter duidelijk dat het allemaal niet zo soepel ging. Totdat dan eindelijk, ’s avonds rond half zes, de eerste berichten over een akkoord naar buiten kwamen.

Enthousiast meldde een woordvoerder van de vakbond De Unie het resultaat: de gevraagde loonsverhoging van 3,5 procent per 1 januari 2008 en een loonsverhoging van 2 procent het eerste half jaar erna. Verder een verhoging van de eindejaarsuitkering en een compensatie van de ziektekosten van 260 euro voor anderhalf jaar. Ja, iets om trots op te zijn. En werknemers kunnen hun atv-dagen – zeventien in totaal – verkopen.

Maar het belangrijkste kwam nog: de voorwaarde dat staatssecretaris Huizinga de kosten van de cao zou betalen. Wat zij niet gaat doen, zoals ze al eerder had laten weten. Zij wil partijen best een duwtje in de rug geven, zoals zij de Tweede Kamer donderdag in een spoeddebat toezegde, maar niet in de vorm van een zak met 30 miljoen euro.

Daarmee is de betekenis van het ‘voorwaardelijke onderhandelingsresultaat’ weinig meer dan dat werkgevers en werknemers vanaf nu samen optrekken tegen de persoon van wie zij vinden dat die hun probleem moet oplossen.

De stakingen in het streekvervoer gaan voorlopig door. Inmiddels zijn de acties al drie maanden bezig.

Eind april hadden de buschauffeurs van Arriva, Connexxion en Veolia genoeg van de moeizame onderhandelingen tussen hun werkgevers en de vakbonden, die een loonsverhoging van 3,5 procent vroegen. De werkgevers deden een bod dat dicht bij die eis leek te liggen, maar waarbij de buschauffeurs wel een deel van hun betaalde pauze moesten inleveren.

Volgens Arriva-directeur Anne Hettinga moeten buschauffeurs veel productiever worden. De vervoerbedrijven zeggen dat hun chauffeurs 40 procent minder achter het stuur zitten dan die van andere vervoerders.

Om hun eisen kracht bij te zetten, begonnen de buschauffeurs publieksvriendelijke acties, waarbij passagiers gratis konden reizen. Maar de sfeer verslechterde. Eind mei hadden partijen al een maand niet meer serieus gepraat. Wel gooiden ze over en weer met modder. De werkgevers schilderden in een landelijke dagbladadvertentie de chauffeurs indirect af als verwende kereltjes. Hun arbeidsvoorwaarden waren niet meer van deze tijd.

Eind mei was de maat vol. De bonden riepen een staking voor onbepaalde duur uit. Het einde laat nog op zich wachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden