Duurste Picasso ooit te zien bij Tate ModernKunst zoek door wanbeleid RijkAmsterdamse kunstbeurs nu ook online

Amsterdam - Het duurst geveilde schilderij aller tijden is sinds maandag te bezichtigen in het Tate Modern in Londen.


Het gaat om een schilderij van Pablo Picasso, Naakt, groene bladeren en een buste, dat sinds 1961 niet meer is tentoongesteld. Het werk werd vorig jaar voor 106,5 miljoen dollar (76 miljoen euro) geveild bij Christie's in New York.


Op het schilderij uit 1932 is de maîtresse van Picasso afgebeeld, Marie-Thérèse Walter. Picasso probeerde zijn relatie met dit minderjarige model tevergeefs geheim te houden voor zijn vrouw Olga.


Tot nu toe was het werk in handen van verzamelaars. Het schilderij was voor het laatst te zien bij de viering van de 80ste verjaardag van Picasso.

Amsterdam - Door wanbeleid in de administratie van de overheid zijn drieduizend rijkskunstwerken spoorloos. De werken zijn ooit in bruikleen gegeven en daarna verdwenen door verhuizingen, diefstal of doordat ze cadeau zijn gedaan aan ambtenaren.


Waar zijn de drieduizend vermiste kunstwerken van de rijksoverheid? In welke kelder ligt Karel Appels Gracht bij winterweer te verstoffen, aan welke muur hangt stiekem Interieur van een schuur van de Hollandse meester Isaac van Ostade (1621-1649)?


Al zes jaar lang zoekt de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed naar de drieduizend kunstwerken uit de eigen collectie die sinds de Tweede Wereldoorlog zijn kwijtgeraakt. Daarvan zijn er nog steeds maar een paar honderd teruggevonden, meldde Metro maandag. De kunstwerken vertegenwoordigen een waarde van miljoenen euro's.


Lucebert, Jeroen Henneman, Marte Röling, Constant Nieuwenhuys, Theo Wolvecamp - je zou een sonnettencyclus kunnen componeren met alle namen van de kunstenaars van wie de overheid werk kwijt is. In maart 2007 schreef toenmalig minister van Cultuur Ronald Plasterk al over de moeizame zoektocht naar de verdwenen kunst. De bruikleenregels voor kunstwerken zijn sindsdien aangescherpt.


'Dit vind ik heel vervelend', reageert schilder Klaas Gubbels op het nieuws dat een van zijn doeken, Tafel, tot de vermiste werken behoort. 'Ik hoor dit voor het eerst', zegt hij vanuit zijn Arnhemse atelier. 'Toevallig was ik bezig mijn werk terug te krijgen van de kunstuitleen in Arnhem, die net is opgeheven. Dat kost nogal wat moeite. Het probleem is: wij kunstenaars zijn altijd bezig met werken, maar niet met dit soort dingen. Administratief ben ik niet zo sterk.'


De kunstwerken weer terugvinden is makkelijker gezegd dan gedaan, zegt woordvoerder Willemien van de Biezen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. 'Wij kunnen als rijksdienst helaas niet als kunstdetective optreden, we zijn geen Sherlock Holmes.'


Alle ministeries hebben inmiddels een eigen kunstcoördinator, die de omzwervingen van de kunstwerken in de gaten moet houden. Maar het heeft nog niet veel opgeleverd. Van de Biezen: 'Het is een heel werk om al die kunstwerken te volgen. Op het moment dat wij een schilderij in bruikleen geven, komt het bijvoorbeeld bij een minister op de kamer te hangen. Maar op het moment dat er een andere minister komt, verhuist het werk misschien mee, of komt het in een depot terecht. Het betekent niet dat die kunstwerken er niet meer zijn, maar de vraag is: wáár zijn ze?'


Het antwoord op die vraag is soms tamelijk prozaïsch, zegt Michaela Hanssen, hoofd kunstcollecties van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. 'Een jaar of drie, vier geleden hebben we een werk van Karel Appel teruggevonden. Dat schilderij bleek eigenlijk nooit te zijn weggeweest. Het hing al die tijd ergens op een departement, totdat een collega langsliep en dacht, hé, dat schilderij is helemaal niet weg.'


De Rijksdienst hoopt dat de nieuwe publiciteit rond de vermiste artistieke schatten hier en daar bij een malafide kunsteigenaar tot wroeging leidt, of een ambtenaar noopt om toch maar eens een kijkje te nemen in dat bedompte depot. In het internettijdperk zou je toch verwachten dat kunstwerken niet eeuwig vermist blijven, zegt Hanssen. 'Laatst zei de zoon van een kunstenaar: kijk pa, er staat een werk van jou op Marktplaats. In zo'n geval bellen we de aanbieder van het kunstwerk en wijzen we hem erop dat het tot de rijkscollectie behoort. Helaas was het werk er dit keer alweer afgehaald, dus waren we te laat.'

AMSTERDAM - Art Amsterdam 2011 gaat niet alleen op de beursvloer, maar ook online kunst aanbieden en verkopen. Art Amsterdam is met dit initiatief de eerste kunstbeurs ter wereld die deze twee mogelijkheden gaat combineren.


Er hebben zich 73 galeriehouders aangemeld, ongeveer de helft van het aantal dat op de beurs (van 11 tot en met 15 mei, in Amsterdam RAI) een stand heeft. De beurs werkt voor deze digitale versie samen met het virtuele netwerk voor collectioneurs en online kunstbeurzen, openartcollection.com.


Het doel van de nieuwe onlinebeurs is volgens Edo Dijksterhuis, directeur van Art Amsterdam, om 'zoveel mogelijk liefhebbers in aanraking met kunst te brengen. We willen graag het aantal contactmomenten verhogen'. Wie kunst wil kopen, moet via openartcollection.com eerst lid worden (50 euro per jaar). De onlineversie van Art Amsterdam blijft tot een maand na de beurs actief.


Kunstverkoop via internet is al langer in opkomst. Vijf jaar geleden opende veilinghuis Christie's LIVE, een online systeem om te bieden. Concurrent Sotheby's volgde vorig jaar. Eerder dit jaar werd de VIP Art Fair gelanceerd, een virtuele beurs voor de grotere galeries, waaronder die van David Zwirner, Larry Gagosian, Bruno Bischofberger en de enige Nederlandse deelnemer, Annet Gelink.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden