Duurdere nieuwbouw Amsterdam is in trek bij huurders en kopers

Eigenlijk vindt B. Herberigs zichzelf geen type om een woning te kopen, maar in 1996 heeft hij de stap gewaagd....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Herberigs behoort tot de categorie voor wie Amsterdam de bouw van de wat duurdere nieuwbouwwoningen stimuleert. Hij woonde in een goedkope huurwoning en moest een duur huis huren als hij binnen Amsterdam wilde verkassen naar iets groters. 'In dat geval is koop aantrekkelijker dankzij de belastingaftrek van de hypotheekrente, hoewel ik niet per se een huis wilde kopen', zegt hij.

'Er zijn tegenwoordig voldoende projecten in de stad en ik heb kunnen kiezen, maar dat moest wel vanaf tekening.' Kopen als de woning klaar is, kan niet. Daarvoor zijn er veel te veel kapers op de kust.

Dat kopen op tekening viel mee. 'De woning is zoals ik gedacht had', zegt Herberigs. 'Het gebouw als geheel is anders. Achteraf gezien had ik beter een ander appartement kunnen kiezen, maar ik woon prima in een huis dat me 180 duizend gulden heeft gekost.'

Amsterdam heeft wat nieuwbouw betreft het roer omgegooid. In de tijd dat Jan Schaefer wethouder van volkshuisvesting was, begin jaren tachtig, werden er vooral woningen met een lage huur gebouwd. Mede hierdoor is het eigen-woningbezit in Amsterdam verhoudingsgewijs veel geringer dan elders: 81 procent heeft een huur tot 800 gulden, en 13 procent is eigendom. Landelijk bezien maken koopwoningen de helft van het woningbestand uit. Ook wat de grote steden betreft, scoort Amsterdam slecht. Rotterdam heeft 18 procent koopwoningen, Den Haag 33 en Utrecht 36 procent.

Sinds 1995 geldt voor alle Amsterdamse nieuwbouwprojecten dat 70 procent van de woningen tot de categorieën koop of hoge huur behoort. Slechts 30 procent heeft een lagere huur. Dat beleid slaat in Amsterdam goed aan, want de koopwoningen worden goed verkocht. Het eigen-woningbezit in Amsterdam stijgt met 1 procent per jaar.

Op die manier bewerkstelligt de gemeente de gewenste doorstroming. Vaak bleven huurders lang in goedkope huurwoningen zitten, hoewel ze wat inkomen betreft daarvoor niet meer in aanmerking kwamen. De gemeente wil niet dat ze verhuizen naar een koopwoning buiten de stad, omdat ze de hogere inkomens binnen de grenzen wil houden. Door het nieuwe beleid kunnen ze nu naar een betaalbare koopwoning in de stad.

Op aantrekkelijke plaatsen in de stad kunnen zelfs dure huizen worden gebouwd. Bij het Amstelstation in de bocht van de Amstel zijn appartementen gebouwd die ongeveer een half miljoen kosten. De verkoop daarvan loopt goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden