Duur, zuiver flessenwater uit de kraan

Coca-Cola heeft de geplande introductie van haar flessenwater Dasani op het Europese vasteland, in Frankrijk en Duitsland, voor onbepaalde tijd uitgesteld....

Dasani-water is in 1999 in de VS geroduceerd. Het staat daar wat omzet betreft inmiddels op de tweede plaats na Aquafina, een dochter van concurrent Pepsi. De verkoop van flessenwater wereldwijd neemt explosief toe, in de VS en in Europa met gemiddeld twintig procent per jaar, blijkt uit cijfers van het Londense adviesbureau Zenith International. De watermarkt is een lucratieve miljardenmarkt.

In de VS komt Dasani uit de kraan. Kraanwater wordt daar ontdaan van alle mineralen en verontreinigingen. Dat gebeurt met zogeheten omgekeerde osmose. Eenmaal zuiver in de fles, wordt er soms meer dan het honderdvoudige voor gevraagd.

Coca-Cola wil haar succesvolle Dasani-water ook op de Europese markt introduceren, in concurrentie met gevestigde namen als NestlVitel, Perrier, San Pellegrino), Danone (Evian) en het Italiaanse San Benedetto. Die drie hebben ongeveer de helft van de Europese watermarkt in handen.

De Engelstalige markt wordt als bruggenhoofd voor de Europese aanval gebruikt. Enkele weken na de introductie ontstond in de Engelse media grote commotie toen duidelijk werd dat Coca-Cola haar Dasani-flessen vult met kraanwater. Ook daar worden alle mineralen verwijderd. Flessenwater in Engeland moet echter calcium bevatten. Dat wordt er na de zuivering aan toegevoegd. Calciumchloride, dat daarvoor werd gebruikt, bleek echter verontreinigd met een klein beetje calciumbromide. Tijdens het desinfecteren met ozongas wordt dat omgezet in bromaat. Voor de volksgezondheid is dat overigens geen enkel probleem, aldus de Engelse autoriteiten.

Het was voor Coca-Cola aanleiding alle Dasani-water uit de handel te nemen. De verontwaardiging in Engeland vindt zijn oorzaak niet in die te hoge bromaatconcentratie. Europeanen associn flessenwater met gezond water uit de bodem, en niet met kraanwater, hoe schoon dat achteraf ook wordt gemaakt.

Het imago van het prestigieuze Dasani-merk is zodanig geschaad, dat Coca-Cola de introductie in april in Frankrijk en in mei in Duitsland heeft uitgesteld. Daar zouden de Dasani-flessen worden gevuld met water uit de Astrid-bron in het Belgische Chaudfontaine. Die is in eigendom van Coca-Cola.

Voor Nederland waren er geen introductieplannen, althans die waren 'nog niet dusdanig concreet dat je erover kunt communiceren', formuleert een woordvoerder van Coca Cola Nederland het. Een nieuwe datum voor een Europese marktintroductie is er niet. 'Maar we geloven nog steeds in het merk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden