Duur Hollands drama zit vast na Netwerk

Zeshonderdvijftigduizend kijkers per aflevering. Dát is ongeveer het aantal kijkers waarmee duur, eigengemaakt, nieuw Nederlands drama bij de publieke omroep genoegen moet nemen....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Zelfs de 'duurste Nederlandse dramaserie tot nu toe', In Naam der Koningin, lijkt niet boven die grens uit te kunnen komen. De tweede aflevering van deze NCRV-serie die handelt over een KNIL-patrouille anno 1898 in Atjeh, wist niet meer dan 658 duizend kijkers te verzamelen. De serie heeft tien miljoen gulden gekost.

Precies zo verging het eerder dit jaar al een andere Nederlanse megaproductie, Zwarte Sneeuw, óók NCRV. Deze wist gemiddeld 616 duizend kijkers per aflevering te interesseren. Ook Consult van de TROS, Nederlands drama met Marc Klein Essink in de hoofdrol als begrijpende psychiater, moet met met rond de 700 duizend kijkers per aflevering doen. Uitzondering op de regel is eigenlijk alleen de politieserie Unit 13, met een gemiddeld aantal kijkers van rond het miljoen.

De commerciële omroep doet het - gelet op de kijkdichtheid - veel beter met Nederlands drama. De politieserie Baantjer van RTL 4 trekt gemiddeld twee miljoen kijkers. En kost geen twee miljoen gulden per aflevering.

'Baantjer is naar onze maatstaven nog net financieel haalbaar', weet Stephan Warnink, hoofd marktonderzoek van de Holland Media Groep (Veronica, RTL 4 en RTL 5). 'In Naam der Koningin had bij ons meer dan 7 miljoen kijkers moeten trekken. Dan kom je met díe kosten enigszins in de buurt van een break even point', lacht hij er hartelijk bij.

Niet dat de publieke omroep dan ook maar overstag moet gaan voor het grote geld, begrijp Warnink niet verkeerd. Wél vindt hij dat de NCRV meer had kunnen doen om kijkers voor de serie te interesseren.

'De RTL-4 serie Vrouwenvleugel begon destijds in januari. In de week vóór kerst zijn we toen al begonnen met spotjes van de cast rond de kerstboom en oliebollen in de gevangenis waar de serie zich afspeelt, de titelsong stond hoog in de hitparade. 17 Procent van de Nederlandse bevolking keek daardoor naar de eerste aflevering, zelfs voor die tijd heel veel. Bij In Naam der Koningin heeft men waarschijnlijk geacht dat het publiek de serie zelf wel zou vinden.'

Ook had de serie beter geprogrammeerd kunnen worden dan de huidige dinsdagavond, negen uur, vindt Warnink. 'De publieke omroep zit gevangen in haar eigen omroepschema. Ze kan altijd pas na de actualiteitenrubriek Netwerk met een serie beginnen. En dat terwijl juist om half negen veel kijkers de keuze maken waarnaar ze die avond gaan kijken.'

Ook lijkt het waanzinnig populaire dating-programma All You Need is Love van het terugkrabbelende Veronica In Naam der Koningin geen goed te doen. 'Met of zonder All You Need' scheelt al gauw een kleine vierhonderd duizend kijkers. Toch staat de dinsdag bij de NCRV niet ter discussie.

'Onze netmanager heeft bepaald dat dinsdagavond drama-avond is op Nederland 1', zegt een woordvoerster in opperste convictie. Een troost voor haar: vanavond houdt Robert ten Brink geen audiëntie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.