Advertentie vanRenault

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

Dutch Design Week: de razendsnelle ontwikkeling van de elektrische auto

Dankzij krachtige nieuwe elektromotoren en innovatieve batterijen gaan elektrische auto’s letterlijk en figuurlijk razendsnel vooruit. En ze leveren nu ook een belangrijke bijdrage aan het gebruik van duurzame energie, dat zien bezoekers dit jaar tijdens Dutch Design Week. 

Beeld Renault

Tijdens Dutch Design Week (DDW) verzorgen 35 exemplaren van de nieuwe Renault ZOE het vervoer tussen de verschillende DDW-locaties. Dankzij deze Nederlandse primeur kunnen geïnteresseerden direct alle nieuwe mogelijkheden ervaren. Europa’s best verkochte 100% elektrische stadsauto heeft onder meer een nieuwe elektromotor en een nog betere batterij. De maximale actieradius van de nieuwe ZOE, die dit jaar nog op de markt komt, is daardoor ruim 30 procent gestegen tot 395 kilometer.

Daarmee bevestigt Renault zijn positie als technologisch voorloper van de internationale auto-industrie (zie kader). De Franse autoproducent begon al ruim negen jaar geleden met de productie van 100% elektrische auto’s, en is al jaren Europees marktleider. “Sinds het begin van dit avontuur weten we bij Renault dat actieradius en laadtijd de belangrijkste factoren zijn bij de grootschalige introductie van elektrische auto’s”, vertelt Éric Blanchard, Directeur Elektrische Motoren en Batterijen. “Daarom zijn we doorlopend bezig om deze technologie verder te verbeteren.”

Sneller en makkelijker opladen

Renault heeft hard gewerkt aan nieuwe gebruiksvriendelijke oplaadmogelijkheden. Dankzij de unieke Caméléon-lader van de nieuwe ZOE is het mogelijk om altijd op het maximaal beschikbare vermogen van een laadpunt op te laden. Daardoor kun je je auto werkelijk overal zo snel mogelijk opladen: thuis, op straat, op het werk, bij winkelcentra of langs de snelweg. De nieuwe Renault ZOE is hierin uniek.

Daarnaast heeft de nieuwe ZOE ook een aansluiting voor een zogenaamd Combined Charging System. Deze CCS-lader maakt snelladen (DC) tot 50 kW mogelijk. Hiermee kun je opladen bij snellaadstations langs de snelweg. Voor de niet-technisch aangelegde automobilisten onder ons: dat betekent dat je binnen een halfuur alweer 150 kilometer kunt doorrijden.

Om zijn elektrische voorsprong verder uit te bouwen, lanceerde de Franse autoproducent in 2017 Renault Energy Services (RES). Belangrijk doel van deze nieuwe dochter, die als startup in de markt is gezet, is het aangaan van samenwerkingen met andere innovatieve spelers in de energiesector. Dat gebeurt onder meer op het gebied van de laadtechnologie van de toekomst.

Een van de interessante onderzoeksgebieden is het gebruik van autobatterijen om pieken in opgewekte zon- en windenergie op te vangen. Bij de juiste weeromstandigheden produceren zonnecollectoren en windmolens meer energie dan op dat moment gebruikt wordt. Het opslaan van deze energie is echter relatief duur. RES ontwikkelt innovatieve mogelijkheden om hernieuwbare stroom op te slaan in de batterijen van elektrische auto’s. En omgedraaid kunnen de voertuigen ook weer elektriciteit aan het elektriciteitsnet terugleveren als er pieken in het verbruik zijn. Experts noemen dit bidirectionele laadtechnologie.

Beeld Renault

Duurzame wereldprimeur

In Utrecht ging maart dit jaar de eerste grote test met deze innovatieve technologie van start. Voor deze wereldprimeur, waarvoor Renault twee exemplaren van de Renault ZOE geschikt heeft gemaakt, werkt de Franse autofabrikant nauw samen met het Nederlandse bedrijf We Drive Solar. Renault heeft het benodigde bidirectionele laadsysteem en testapparatuur ingebouwd in de twee testauto’s en wil deze in de toekomst af fabriek gaan leveren. Daardoor is er slechts een eenvoudige aanpassing aan bestaande laadpunten nodig om deze duurzame oplossing breed uit te rollen.

Door elektrische voertuigen geschikt te maken als tijdelijke opslagplaats van duurzame energie creëren Renault en zijn partners meerdere belangrijke voordelen. Allereerst wordt het gebruik van duurzame (zonne)energie dankzij deze nieuwe mogelijkheid bereikbaarder en goedkoper. Het project is daarmee een belangrijke stimulans voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie en dus goed nieuws voor het milieu. Niet voor niets was Koning Willem-Alexander in maart aanwezig om het startsein te geven voor dit innovatieve project.

Tegelijk betekent het project ook goed nieuws voor eigenaars van elektrische auto’s. De kosten van het laden gaan namelijk omlaag. Het is dan economisch verantwoord om meer laadinfrastructuur aan te leggen om zo de energietransitie te versnellen. Als eerste Nederlandse gemeente kiest Utrecht er al voor het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren, met ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten. Bovendien ontvangen bezitters van auto’s die daadwerkelijk stroom terugleveren dan een vergoeding. Zo wordt elektrisch rijden dankzij Renault dus ook financieel nog aantrekkelijker.

Renault al 120 jaar technologisch pionier

Sinds de prille begindagen is Groupe Renault een technologische pionier van de internationale auto-industrie. In 1889 bouwde Louis Renault zijn eerste experimentele auto. Op kerstavond daagde een advocaat hem uit om daarmee de Rue Lepic te beklimmen. Andere vroege autobouwers zouden daar waarschijnlijk niet over peinzen: de straat in de Parijse wijk Montmartre kent een stijgingspercentage van 13 procent. Dankzij zijn innovatieve schakelbak nam de Voiturette deze hindernis echter moeiteloos. De geïmponeerde advocaat bestelde er direct ook een: Louis Renault was toen officieel autofabrikant.

Ontdek de visie van Renault op mobiliteit van de toekomst

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden