Dure euro bezorgt Unilever lagere omzet en minder winst

Economie

De dure euro bezorgt Unilever voor het eerst in jaren een omzetdaling. Bijna alle buitenlandse munten waarin het cosmetica-, sauzen- en wasmiddelenconcern zijn gel d verdient, zijn sterk in koers gedaald. Dus omgerekend in euro's blijft er minder over. De beurskoers van het aandeel zakte 1 procent.

AMSTERDAM - De omzet daalde in de eerste zes maanden van het jaar met 5,5 procent ten opzichte van een jaar eerder, naar 24,1 miljard euro. De winst steeg wel, met 12 procent tot 3 miljard euro. Maar dat was het gevolg van de verkoop van een paar bedrijfsonderdelen, met name de pastasauzen Ragu en Bertolli in de Verenigde Staten. Daarmee boekte Unilever een eenmalige winst van 1,4 miljard. Een jaar eerder waren er ook boekwinsten, slechts van 371 miljoen euro.


Zonder eenmalige boekwinsten zag het er allemaal veel minder goed uit. Niet alleen de omzet was lager, ook voor financieel analisten veelzeggende grootheden zoals free cash flow en het comprehensive income (winst inclusief niet gerealiseerde resultaten) daalden beide rond 20 procent. De wisselkoers-effecten kostten het concern 413 miljoen euro aan winst.


Die harde euro had ook tot gevolg dat Europa, het continent met de minste economische groei, het eigenlijk het beste deed. De omzet in Europa daalde slechts 0,4 procent; die in Azië 6,3 procent en in Amerika zelfs 8,3 procent. Ook de winstontwikkeling was in Europa beter dan elders.


Bestuursvoorzitter Paul Polman toonde zich somber. Unilever haalt van zijn omzet 60 procent uit opkomende economiën, maar daar vertraagt de groei. Polman en zijn financiële man Jean-Marc Huet wezen op de steeds verder vertragende economiën in Brazilië en Indonesië en China. Verder waren er politieke spanningen in Thailand en Vietnam die de omzet geen goed deden. En in Rusland ging het ook niet makkelijk vanwege de vliegramp.


In de opkomende markten bedroeg de 'onderliggende omzetgroei' (zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten of het afstoten of verkopen van bedrijven) 6,6 procent. Een jaar geleden was dat ruim 10 procent.


Anderzijds beloven de rijke landen ook niet veel goeds. De economieën groeien er nauwelijks, dus de verkopen van Unilever ook niet. Polman zei dat de omstandigheden onveranderd moeilijk bleven, dat er zeker dit jaar geen verandering in komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.