Dure dollar is voor Heineken een opsteker

Heineken presteert boven verwachting. De winst van de Amsterdamse brouwer is over het eerste halfjaar met 19 procent gestegen naar 249 miljoen euro (548 miljoen gulden)....

Van onze verslaggever

De goede resultaten dankt de brouwer aan gestegen bierverkoop, de succesvolle intergratie van de Spaanse brouwer Cruzcampo en de hoge dollar.

Op eigen kracht kon Heineken dit halfjaar 4 procent meer bier verkopen dan in 1999. In Amerika werd 13 procent meer Heineken-bier verkocht. Wereldwijd steeg de afzet met 15 procent naar 362 miljoen liter.

De vorig jaar overgenomen Cruzcampo, doet ook een aardige duit in het zakje. De Spaanse brouwer is goed voor 8 procent van de omzetgroei. De aanwezigheid van het merk Heineken in Spanje groeide dankzij het verkoopkanaal van Cruzcampo met 50 procent.

Analisten zijn enthousiast over de cijfers. Maar beleggers hebben het aandeel vrijdag in de verkoop gedaan. De koers daalde met 2,7 procent naar 55,35 euro. 'Winstnemingen', verklaart analist G. Rijk van zakenbank ING Barings de koersdaling.

Tijdens het overnamefeest in Europees brouwersland heeft Heineken de afgelopen maanden langs de zijlijn gestaan. Het Deense Calsberg kocht de bierdivisie van het Noorse Orkla, het Belgische Interbrew kaapte de Britse brouwers Bass en Whitbrew voor Heineken weg. Heineken is daardoor niet langer de onaantastbare Europese marktleider.

Maar Heineken-topman K. Vuursteen gaf vrijdag de indruk alles vooraf te hebben ingecalculeerd. 'Een jaar geleden spraken we de verwachting uit dat naast Heineken nog een of meerdere belangrijke spelers zouden opstaan in Europa. Dat is nu inderdaad gebeurd.'

Vuursteen maakt zich geen zorgen. 'We zijn wat conservatiever dan de rest en houden van een goede balans. We gaan eigenwijs onze eigen weg.' Die weg leidt naar Zwitserland en Duitland. Vuursteen is in gesprek met de Zwitserse Brouwer Feldschlössen. Analisten hebben goede hoop dat Heineken de Zwitsers overneemt. Ook in Duitsland, Europa's grootste biermarkt, liggen mogelijkheden voor Heineken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden