Duizenden reclamezuilen op de snelweg

Voetbalfans van AGOVV, RKC en Willem II rijden binnenkort rond in een goedkope auto. Beplakt met reclames halen ze geld op voor de jeugdopleiding van hun vereniging....

Vijfhonderd supporters van de Apeldoornse voetbalclub AGOVV rijden binnenkort rond met reclames op de buitenkant van hun auto. Deze trouwe voetbalfans krijgen de beschikking over een mobiele reclamezuil tegen een schappelijke huurprijs en verdienen daarmee tevens een extra bijdrage voor 'hun' club.

Het beplakken van auto's met advertenties is een nieuwe variant van buitenreclame. Jaarlijks gaat 137 miljoen euro om in buitenreclame. Treinreizigers zijn al gewend aan advertenties in stations en op perrons. In de binnensteden hangen grote reclamedoeken bij kantoren of op bouwplaatsen. Een bedrijf exploiteert zelfs advertentieruimtes langs ski-liften.

Afgezien van enkele grote reclameborden langs de snelweg en de incidentele reclame-uitingen op vrachtwagens en huurauto's is de automobilist nog gevrijwaard van reclames. Door het Club Car-project zullen er medio 2005 zo'n tienduizend rijdende reclamezuilen op de snelweg bijkomen.

Voormalig voetbalbestuurder Karel Aalbers, die bij zijn club Vitesse allerlei nieuwe vormen van sponsoring introduceerde, liep al langer rond met het idee van de Club Car. De formule is deze week verkocht aan de Club Car bv uit Kaatsheuvel.

In de visie rond de Club Car is een voetbalclub een 'community', een gemeenschap met gelijkgestemde supporters, zegt kersvers directeur Ruud Mees van Club Car bv. Zij identificeren zich met hun vereniging en willen graag allerlei producten met de naam van de voetbalclub bezitten; een verzekering van AGOVV of een auto van RKC. Club Car beoogt alle betrokkenen voordeel te bieden. Clubs krijgen geld en versterken hun band met de supporter. De supporter profiteert van een goedkope auto en zal zich nog verwanter aan de club voelen. En de adverteerders kunnen meeliften op de clubemotie en zijn opvallend aanwezig in het straatbeeld, zegt de directeur. Het concept van de Club Car mikt ook op een geselecteerde doelgroep. Aangezien adverteerders exact weten welke supporters in de auto rondrijden, kunnen zij op maat aanbiedingen versturen. Een voetbalfan krijgt wekelijks een e-mailtje en een sms-bericht. Hij krijgt nieuws over de club en exclusieve aanbiedingen van de adverteerders. Ook krijgt hij toegang tot een speciale website, waar hij zich kan inschrijven voor allerlei activiteiten op gebied van voetbal, auto en amusement.

Voor een advertentieplaats op de auto en aanverwanten moeten landelijke adverteerders tien euro per maand en per auto neertellen. De Club Car mikt ook op regionale adverteerders. Lokale ondernemers kunnen inschrijven op advertenties voor minimaal honderd clubcars. Het tarief is dan wel iets hoger.

Om het gevecht om de juiste plaats op de auto te voorkomen, worden de advertenties via een computerprogramma verdeeld. Zo zal de reclame de ene keer op de voorkant verschijnen en een andere keer op de zijkant.

Het systeem van de clubcar zit vol met samenwerkingsverbanden. Pon Holding, de Nederlandse importeur van onder meer Volkswagen, geeft in ruil voor een grote order korting op de Lupo, de Polo en de Golf. Met ING CAR Lease idem dito. De verhuurder van auto's die als van de weinige grote leasebedrijven ook particuliere klanten wil bedienen, heeft graag een order voor tienduizend auto's. Met een telecombedrijf vinden de laatste onderhandelingen plaats over toevoeging van een gratis clubtelefoon en een goedkoop abonnement.

Na introductie in Nederland is het de bedoeling dat de formule naar andere Europese landen wordt georteerd. Er bestaat inmiddels belangstelling vanuit Engeland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden