Duizenddingendoekje

Buiten druipt de modder, binnen heerst Club Med. De Range Rover staat in elk terrein zijn mannetje, maar gewoon op de snelweg is-ie misschien wel op z'n lekkerst.

Merkwaardige lieden zijn het, bezitters van Range Rovers. Hebben ze een auto gekocht die zonder hulp van de bestuurder een helling van 45 graden kan afdalen, die moeiteloos door water van bijna een meter diep waadt, voor wie keien uit de laatste ijstijd geen enkel obstakel vormen, en wat doen ze ermee? Ze gaan de paden op, de lanen in, en de PC Hooftstraat - alles verhard uiteraard. Het off-roadpotentieel van de Range Rover laten ze grotendeels onbenut. Dat is alsof je Doutzen Kroes inhuurt om bij je thuis de toiletten schoon te maken, of dat je met Badr Hari een broodje gaat eten in een horecagelegenheid.


Het klopt gewoon niet: een Range Rover op asfalt is als Lemuel Gulliver op Lilliput. Terwijl de RR in zijn natuurlijke biotoop - kruipend tegen een Engelse heuvel, waggelend door een rivierbedding, raggend in de Afrikaanse drek - juist natuurlijk oogt. Het contrast tussen hem en de buitenwereld komt daar ook zo mooi uit: modder van buiten, Club Med van binnen. Waar zijn neefje de Defender het gereedschap is van de landarbeider, met de luxe-uitstraling van Stonehenge, is de Range Rover het vervoermiddel voor de landheer, die er desnoods in het holst van de nacht mee naar een werpende koe in de weide rijdt. En op vrijdagavond naar de Royal Opera House. Want de Range Rover is de enige auto die heel veel tegelijk kan zijn. Hij is het duizenddingendoekje van de weg. Ordinair en chic tegelijk. Handig (tijdens overstromingen) en onhandig (tijdens inparkeren). Kan een paardentrailer trekken en gelijktijdig een sprintje winnen bij het stoplicht. Komt goed voor de dag bij de schoonouders én de maîtresse. En hij rijdt dus net zo makkelijk door de prut als over de snelweg.


Hoewel ik bij dat laatste mijn twijfels had. Een auto van deze omvang (4.999 x 1.983 x 1.835 mm) en dit gewicht (de lichtste versie weegt 2.160 kilo), met banden waar een Airbus A380 op taxiet - dat kan niks zijn op driebaans asfalt. Maar dat bleek een vergissing. De Range Rover is juist ideaal voor de snelweg. De eerste reden ligt voor de hand: je zit heerlijk hoog en kijkt over het andere verkeer heen, waardoor het makkelijker anticiperen is. Verder is hij stil. Je zou verwachten dat deze schoolbus (de kinderen zitten zo ver naar achteren dat je ze van achter het stuur niet kunt aanraken) zo veel wind vangt, dat boven de 80 kilometer per uur het spreken onmogelijk wordt vanwege het windgeruis. Niets van dat. Zelfs bij 130 heerst er rust aan boord. Ten derde is daar de luchtvering, die voorkomt dat de koets te veel helt in de bocht en die ook een prettig soort afstandelijkheid tussen inzittenden en de weg creëert.


Deze totaalervaring maakt dat je je in de Range Rover prettig disconnected voelt van de rest van de wereld. Ja, er is overig verkeer, en je ziet het wel, maar het doet je niets. Ergernissen over linksplakkers? De Range Rover poetst ze weg. Kilometerslang opgehouden door een inhalende Bulgaarse vrachtwagen? Maakt niets uit, kun je nog wat langer genieten van de geluidsinstallatie van Meridian met 13 speakers (dat is de standaardversie, de uitgebreidere Meridian Signature Reference heeft er 29 gekoppeld aan een versterkervermogen van 1,7 kilowatt, bijna het dubbele van de wasdroger thuis).


Rijden in de Range Rover is lekker zitten luisteren naar je favoriete muziek, waarbij je toevallig ook nog eens van A naar B gaat. En het mooist is: mocht er een file opdoemen, dan stuur je je RR desnoods het talud op om de snelweg te verlaten via de eerste de beste landweg of omgeploegde akker. Dit gevoel van vrijheid streven alle autofabrikanten na, kijk maar in hun folders, met al die foto's van de open road, clichézonsondergangen en toscane-mist. Foto's in de folder van de Range Rover zijn anders. Ook daarin tref je landschapsclichés, maar een normale weg ontbreekt meestal. Boodschap: de Range Rover komt overal. Altijd. Vrijheid.


Misschien springt juist daarom het enige minpunt van de auto zo in het oog: het navigatiesysteem. Een stoomlocomotief is gebruiksvriendelijker, de graphics zijn opgegraven 8-bits fossielen uit de jaren negentig en de gps-software stuurt je constant het bos in. Vaak is dat fijn, maar soms wil een mens ook weleens op zijn bestemming aankomen. Zelfs met een Range Rover.


Met de hand geselecteerde lederen huiden, dubbele stiknaden, walnoothout, ambianceverlichting en een geluidssysteem met minimaal dertien speakers - het interieur van de nieuwe Range Rover is weinig spartaans. Dat was bij de eerste versie in 1970 wel anders: toen was de bekleding gemaakt van pvc en het dashboard van hard plastic, zodat je met een tuinslang de modder eraf kon spoelen. Er zijn nog altijd bezitters die het eerste interieur prefereren. Maar dat zijn meestal niet de eigenaren van hippe wijnbars die nu de Range Rover kopen.


Lichter = zuiniger = goedkoper


De nieuwe Range Rover is flink afgeslankt. Het verschil tussen de lichtste nieuwe en de zwaarste oude versie bedraagt 420 kilogram. Dat is te merken aan het verbruik: een gemiddelde van 1 op 13 is in de praktijk mogelijk, een goede score voor een auto die nog altijd 2,6 Kia Picanto's weegt en waarbij een lage luchtweerstand niet de hoogste prioriteit had (de zoon van 7 kan achterin rechtop staan).


Maar het grootste effect heeft de gewichtsbesparing op de CO2-boete die brandstofgrootverbruikers in Nederland krijgen opgelegd. De koper van de zuinigste nieuwe Range Rover (C-label) bespaart bijna 20 duizend euro aan CO2-taks ten opzichte van de zuinigste versie (E-label) van het vorige model. Wie zich het dikste model (de 5.0 V8 Supercharged Autobiography) aanschaft, betaalt trouwens nog altijd 73 duizend euro aan CO2-belasting.


Gereden


Land Rover Range Rover TDV6 Vogue met een drieliter, zescilinder dieselmotor. 258 pk. Trekkracht 600Nm. Milieulabel C. Prijs: vanaf 114.400 euro (gereden model: 131.260 euro).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden