Duizend geluidsfragmenten in 'n muisklik

Razendsnel beweegt de sample-artiest Eboman zijn digitale pen over het computerpaneel. Hoe schuiner of rechter hij de pen op het paneel houdt, des hoger of lager het gekras klikt; alsof hij een plaat steeds sneller of langzamer onder een naald doorhaalt....

Jeroen Junte

In zijn Amsterdamse studio geeft Eboman (Jeroen Hoffs (1973) een demonstratie van zijn nieuwste uitvinding, de Skrtzz Pen. Met deze zelfgeschreven software kan hij scratchen op zijn computer. 'Het lijkt ingewikkeld maar op een gegeven moment weet je precies hoe je de pen moet vasthouden en bewegen.'

Wat op twee draaitafels onmogelijk is, kan wel met de Skrtzz Pen, legt Eboman uit. Zo kan hij bijvoorbeeld beatjunglen, een knipoog naar beatjugglen. Bij die laatste dj-techniek componeert een dj een nieuw ritme door razendsnel te mixen tussen twee platen. 'Op de trage draaitafels kan dat alleen met twee kale hiphopbeats. Maar op de computer kan dat ook met ingewikkelde jungle-ritmes.'

Maar hét grote verschil met dj's is dat Eboman ook beelden manipuleert. Op een computerscherm is het gezicht van Public Enemy-rapper Flavor Flav te zien; zijn mond gaat open en dicht op het ritme van de muziek. Met dit knippen, vervormen en weer aan elkaar plakken van geluid én beeld - een techniek die hij sample madness noemt - won Eboman al eens een Zilveren Harp, de BV Popprijs en de NPS-Cultuurprijs.

Zaterdag is de Skrtzz Pen voor het eerst te horen en te zien op National Phonographic in Rotterdam, een driedaags festival dat de grenzen verkent van de draaitafel als instrument en de dj als musicus. Op het programma staan verder optredens van het triphop-project Unkle, de technolegende dj Derrick May en het dj-collectief Scratch Perverts, de huidige wereldkampioenen scratchen.

Naast een demonstratie ('s middags in café De Unie) zal video scratcher Eboman ook een battle uitvechten met DJ Eni-Less, 'een ouderwetse dj' ('s avonds in Nighttown). Een ongelijke strijd, aldus Eboman. Want hij kent immers geen stof onder de naald of overslaande platen. 'Daarbij, ik heb letterlijk duizenden geluidsfragmenten die ik met één muisklik kan oproepen.'

Al is zijn Skrtzz Pen ook niet feilloos. Zo weigert in de studio plotseling het beeld mee te bewegen met het geluid. Eboman fronst: 'Klote, de computer is gecrashed.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden