Duizelingwekkend

Het regiedebuut van de beroemde scenarioschrijver Charlie Kaufman werd een film waarin niemand zijn grenzeloze fantasie nog kon beteugelen. Wat in Synecdoche, New York ontbrak, was een regisseur die zijn verzinsels in goede banen leidde, zoals in Being John Malkovich (waarin hij letterlijk in het hoofd van John Malkovich kroop), Adaptation (waarin hij zichzelf opvoerde als neurotische scenarioschrijver én diens fictieve tweelingbroer) of Eternal Sunshine of the Spotless Mind (waarin twee ex-geliefden elkaar uit het geheugen wissen). Het verhaal over een stervende theatermaker (Philip Seymour Hoffman) die al zeventien jaar werkt aan zijn magnum opus, laat zich kijken als een even briljante als onbegrijpelijke cocktail van zijpaadjes, hallucinaties en verzinsels. Synecdoche, New York was een betere film geweest wanneer een ander met Kaufmans duizelingwekkende gedachtenkronkels aan de slag was gegaan, maar origineler dan deze vind je ze zelden.


Synecdoche, New York (Charlie Kaufman, 2008)


BBC 1, 1.30-3.25 uur.


Babel

(Alejandro Gonzáles Iñárritu, 2006) Zes jaar na zijn mozaïekfilm Amores Perros en drie jaar na het al even magnifieke 21 Grams deed de Mexicaanse regisseur Alejandro Gonzáles Iñárritu zijn kunstje met Babel allerminst dunnetjes over. De film was zo ambitieus dat Iñárritu uiteindelijk brak met zijn vaste scenarist Guillermo Arriaga. Nadat een rijk Amerikaans stel (Brad Pitt, Cate Blanchett) in Marokko per ongeluk wordt geraakt door een kogel, waaiert Iñárritu de hele wereld over (Mexico, Japan) om de geschiedenis van het wapen te reconstrueren. Een onheilspellend gebrek aan controle vormt daarin de rode draad. Soms doet Babel daardoor wat geforceerd aan, maar ondanks de drammerige boodschap is dit bovenal een audiovisueel overdonderend globaliseringsdrama.


RTL 8, 20:30-23:20 uur.


The Recruit

(Roger Donaldson, 2003) Met de kennis van nu, beschikbaar gesteld door klokkenluider Edward Snowden, is deze CIA-thriller uit 2003 een stuk interessanter dan toen-ie in de bioscopen verscheen. Officieel was The Recruit de eerste Hollywoodfilm waaraan de CIA officieel meewerkte. De scenarioschrijvers toetsten hun plannen bij de inlichtingendienst, die liet weten of de verhaallijnen en de sfeer wel in overeenstemming waren met de werkelijkheid. Dat leverde een gelikte en eenduidige film op, eentje die voor een groot deel oogt als een wervingsfilm van de Amerikaanse inlichtingendienst. Maar regisseur Donaldson is te goed en ervaren om het daarbij te laten; met zijn vakmanschap verheft hij het kat-en-muisspel, ondanks een voorspelbaar scenario, tot onderhoudend en bij vlagen spannend vermaak. Vooral de toespelingen op het leeftijdsverschil tussen hoofdrolspeler Al Pacino (1940) en diens tegenspeler Colin Farrell (1976) werken goed.


Veronica, 20.30-22.50 uur.


Johan

(Nicole van Kilsdonk, 2005) De elfde zoon van voetbalgek Rinus heet Johan en ook zijn tien broers zijn vernoemd naar bekende voetballers. Het probleem is dat Johan helemaal niet van voetbal houdt. Nogal simpele en ietwat vergezochte film met vrolijke momenten en charmant in beeld gebrachte oer-Hollandse locaties, een sterrencast en prettige muziek van Fons Merkies. Toch niet fantasierijk genoeg om echt als geslaagd sprookje te fungeren.


Scenarioschrijver en regisseur Charlie Kaufman weerspreekt in de Volkskrant het beeld dat hij een introverte neuroot zou zijn.


Nederland 3, 22.00-23.35 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden