Duivelse trekzak

Als het door drugs en geweld geplaagde Colombia nog toeristen trekt, dan zouden dat wel eens filmlievende reizigers kunnen zijn die Los Viajes del Viento hebben gezien. Want deze roadmovie (waarin overigens geen enkele 'road' te zien is, alleen maar paadjes en een enkele onverharde weg) brengt een Colombia in beeld dat van een hemelse schoonheid is. Iets wat de makers goed beseften, want ze stopten hun film vol met lange panoramische shots waarin niets gebeurt. Behalve dan dat een man op een ezel zich traag voortbeweegt, gevolgd door een jongen te voet.


Die man is Ignacio Carillo, briljant accordeonist die kort daarvoor zijn vrouw heeft begraven. De jongen is hem achternagekomen omdat hij grote dromen heeft over een muzikantenbestaan. Maar Ignacio heeft geen zin meer in zijn accordeon, heeft zelfs gezworen er nooit meer op te spelen en hem terug te brengen naar de man van wie hij hem kreeg.


Die had het instrument ooit veroverd op de duivel, wat de accordeon betoverd heeft. Iedereen die hem sindsdien bespeelt, komt er nooit meer van los. Dus ook de levensmoede Ignacio niet, die onderweg naar zijn bestemming nog een paar keer wordt uitgedaagd of gedwongen het instrument te bespelen. Die mythe van de duivelse accordeon geeft het verhaal een soms wat overdreven magisch-realistische stijl. Maar dat is allemaal vergeten en vergeven dankzij die paar lange scènes, die zich afspelen tijdens volksfeesten en andere traditionele gebeurtenissen waarop het duo onderweg stuit. Juist die vormen de hoogtepunten van de sprookjesachtig mooie film. Op die wereldse momenten raak je als kijker overtuigd van de magie van het instrument en de muziek die eruit komt.


Regisseur Ciro Guerra situeerde zijn film in 1968, wat verder geen rol speelt in de film. Maar het is wel veelbetekenend. Guerra (1981) groeide op in een van de gebieden die nu geteisterd worden door drugsoorlogen, maar ooit alleen maar adembenemend mooi waren.


Los Viajes del Viento (Ciro Guerra, 2009)


ZDF, 00.20-02.10 uur.


The Women

(Diane English, 2008) In de jaren dertig baarde het toneelstuk The Women, geschreven door Claire Booth, opzien, vooral omdat de cast geheel uit vrouwen bestond en het taboe-achtige onderwerp scheiding in een komedie centraal stond. Een paar jaar later volgde een succesvolle verfilming door George Cukor met onder anderen Norma Shearer, Paulette Goddard en Joan Crawford. Scenarioschrijfster Diane English verplaatste het verhaal naar het New York van nu en maakte ermee haar debuut als regisseur. Ook zij wist een sterrencast te verzamelen (Meg Ryan, Annette Bening, Eva Mendes), maar het verhaal over een groepje vriendinnen dat in actie komt wanneer een van hen door haar echtgenoot bedrogen wordt, is in het New York van 2008 toch wat lastig te geloven. Wel grappig om te zien hoe Eva Mendes en Meg Ryan het eraf brengen in de rollen van Joan Crawford en Norma Shearer.


RTL 8, 20.30-22.45 uur.


Un papillon sur l'épaule

(Jacques Deray, 1978) Cultuurzender TV5 zendt deze weken wat films uit met de bonkige Lino Ventura (1919-1987), die zich nog het best laat omschrijven als de Dick Advocaat van de Franse politiefilm. Vaak speelde hij een vasthoudende politie-inspecteur, maar Un papillon sur l'épaule is een buitenbeentje in zijn oeuvre. Trouwens ook in dat van regisseur Jacques Deray, door zijn landgenoten liefkozend de Franse Hitchcock genoemd. Ventura is in deze verveemdende thriller een zeeman die op zijn hotelkamer in Barcelona vreemde geluiden naast zich hoort. Hij gaat kijken en wordt niet veel later wakker in wat nog het meest weg heeft van een psychiatrische inrichting, waar hij wordt ondervraagd over zaken waarvan hij zich niets herinnert. Kafkaësk, precies.


TV5, 00.50-02.30 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden