Duitsers gaan tol heffen op snelweg - ook voor ons

Angela Merkel was geen voorstander, coalitiegenoot SPD zag geen heil in de plannen, toch moet iedere automobilist volgend jaar op de Duitse autowegen tol betalen. De Duitse Bondsdag stemde vandaag voor het van oorsprong Beierse plan, dat volgens Verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) jaarlijks een half miljard zal opleveren. In de praktijk betalen alleen buitenlanders. Duitsers worden via de wegenbelasting gecompenseerd.

De A2 in de buurt van Hannover, Duitsland. Beeld epa

Wat betekent de invoering van de 'Pkw-Maut'?

Iedereen die in 2016 gebruik wil maken van het Duitse wegennet, zal een vignet moeten kopen. Er komen vignetten voor 10 dagen, twee maanden en een jaar. Er zijn verschillen in de prijzen, al naar gelang motorinhoud en emissieklasse. Prijzen tussen de 5 euro (tien dagen) en 130 euro (voor een jaar). Duitsers kopen een jaarvignet, maar worden voor het geïnde bedrag gecompenseerd door een verlaging van hun wegenbelasting.

Geldt de tolplicht voor alle wegen?

Voor de Duitsers wel. Buitenlanders hoeven alleen voor het gebruik van de Autobahnen een vignet achter de voorruit te kleven. Nederlanders die de grens overwippen om te tanken of om boodschappen te doen, kunnen gemakkelijk via B-wegen plaatsen als Bad Bentheim, Kleef of Aken bereiken.

Zijn de plannen definitief?

De Duitse Bondsraad, de Eerste Kamer, mag zich nog over de wet buigen. Een meerderheid is tegen, maar de leden kunnen de wet niet tegenhouden. Een echte drempel vormt toetsing door het Europees Gerechtshof. Nederland en Oostenrijk zijn fel gekant tegen invoering van een tolsysteem waarbij de Duitsers worden gevrijwaard van extra kosten. De tolwet is volgens beide landen een schending van het 'fundamentele beginsel van niet-discriminatie' binnen de EU. De ANWB - ook tegen - gaat er vanuit dat eurocommissaris Bulc 'de Duitse plannen streng zal beoordelen'.

Als er jaarlijks een half miljard tol binnenkomt, wordt dat geld dan gebruikt om het wegennet op peil te houden?

Veel critici betwijfelen dat. Er is volgens hen gegoocheld met de cijfers, ook het aantal getelde auto's met een buitenlands kenteken klopte niet. De ingewikkelde compensatieregeling voor de eigen bevolking zal bovendien extra kosten met zich meebrengen en leiden tot meer bureaucratie. Sommige critici zeggen zelfs dat uiteindelijk een negatief saldo zal ontstaan.

Merkel zei tijdens de verkiezingscampagne dat er 'onder haar bewind geen sprake van tolheffing' zou zijn. Waarom wordt de 'Maut' dan toch ingevoerd?

Het tolplan komt uit de koker van de CSU, de Beierse zusterpartij van Merkels CDU. Politiek leider Horst Seehofer scoorde tijdens de verkiezingscampagne met 'Tol voor buitenlanders!'. De inwoners van de 'Freistaat' ergeren zich dat zij om hen heen overal 'Maut' moeten betalen, in Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Tsjechië. (Daar betalen de eigen inwoners overigens zelf ook tol.)

Dat de 'buitenlanderbelasting' er komt is een gevolg van politieke koehandel. De CDU kreeg de 'Mütterrente' (een verhoging van het staatspensioen voor vrouwen die voor 1992 moeder werden), de SPD mocht zich verheugen in de invoering van een wettelijk minimumloon. Nu is het de beurt aan de politici uit Beieren om zich thuis aan de stamtafel op de schouders te laten kloppen.

Horst Seehofer (rechts). Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden