Duitse tv-kijkers negeren herdenking van holocaust
De Duitse televisiekijkers hebben hoegenaamd geen belangstelling getoond voor de herdenking van de Duitse capitulatie in 1945, en voor de inwijding van het holocaust-monument in Berlijn....
Terwijl de kranten hebben uitgepakt met paginagrote foto’s, speciale bijlagen en bewaarnummers, voorzagen de televisieregistraties van de plechtigheden in een behoefte die ver achterbleef bij de verwachtingen. Naar de live-uitzending van de opening van het holocaust monument – dinsdagmiddag – keken slechts 350 duizend mensen, wat overeenkomt met een kijkdichtheid van 3,7procent. Percentages van 10 tot 11procent zijn volgens een medewerkster van de ARD gangbaar op dit uur. Hoewel naar het kijkgedrag op de bewuste dag geen nader onderzoek is gedaan, lijken de cijfers op een ‘kijkersstaking’ te duiden. Naar de ARD-uitzending van de 8 mei herdenking, de dag waarop Duitsland zestig jaar geleden capituleerde, keken 700 duizend mensen – ook een veel bescheidener aantal dan mocht worden verwacht op grond van de grote media-aandacht die deze gebeurtenis tevoren had genoten. Het docu-drama over nazi-architect Albert Speer, dat deze week in drie afleveringen wordt uitgezonden, heeft daarentegen een marktaandeel van bijna 11procent bereikt – 2procent meer dan gangbaar is op dat tijdstip.