Duitse spoorwegstaking ten einde

De Duitse machinistenvakbond GDL heeft vandaag zijn staking beëindigd. 'Het land en de treinreizigers hebben nu een pauze verdiend. En de Bahn een denkpauze om te reageren', verwees een woordvoerder tegen de Frankfurter Allgemeinen Zeitung naar de Duitse spoorwegen. De staking was de langste sinds 1994. De machinisten eisen onder meer een hoger loon en een kortere werkweek.

Redactie
Treinen staan stil in Seevetal, in het noordwesten van Duitsland. Beeld afp
Treinen staan stil in Seevetal, in het noordwesten van Duitsland.Beeld afp

Hoewel de bond geen nieuwe staking gepland heeft, zijn de reizigers nog niet van de overlast door stakingen af. De veel grotere vakbond EVG wil het personenvervoer gaan lamleggen als er geen overeenkomst over de arbeidsvoorwaarden komt.

Zondag is nog een bijzondere dienstregeling van kracht. De Deutsche Bahn hoopt morgen het normale treinverkeer te hervatten.

De staking veroorzaakte veel overlast. Dagelijks nemen 5,5 miljoen mensen de trein en een vijfde van alle vrachtvervoer, 620.000 ton per dag, wordt over het spoor vervoerd. De spoorwegstaking heeft volgens economen tot 750 miljoen euro verlies geleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden