Duitse series zijn schitterend

Leo de Haas is presentator van het tv-programma Blik op de weg. Vrijdag begint op Nederland 1 om 22:25 uur het twintigste seizoen van het nog steeds immens populaire verkeersprogramma. Met een nieuwe begintune en een ander logo.

Wordt het jubileum nog gevierd?

Het jubileum was de redactie in eerste instantie helemaal ontschoten. Toen we er op attent werden gemaakt, besloten we onze verjaardag niet onopgemerkt voorbij te laten gaan. Daarom is er nu een jubileumwebsite en verschijnt er eenmalig een glossy Blik op de Weg. Die ligt in november in de schappen.


Twintig jaar Blik op de weg, gaat dat niet vervelen?

Na de eerste uitzending vroeg ik me af wat de houdbaarheidsdatum van het programma zou zijn en hoe lang ik het leuk zou blijven vinden om het programma te maken. Nu, twintig jaar later, werk ik nog steeds met enorm veel plezier aan Blik op de Weg. Dat komt omdat ik een passie voor het verkeer heb, we elke dag met andere mensen te maken hebben, de verkeersregels continu veranderen, en Blik op de weg elk jaar verandert.


Wat voor verandering kunnen we dit seizoen verwachten?

De redactie ontvangt elk jaar veel klachten over het verkeersgedrag van vrachtwagenchauffeurs. Een gedeelte van die klachten is terecht, maar veel ook niet. Daarom is er elke week een item dat wordt gefilmd vanuit een vrachtauto. Met het item proberen we meer inzicht te geven in het gedrag van de vrachtautobestuurder. Ik ben de enige op de redactie die een vrachtwagenrijbewijs heeft, dus ik heb de afgelopen tijd tienduizenden kilometers gereden voor de opnames.


Heb je met al die asfaltkilometers nog tijd om tv te kijken?

Ik kijk vooral naar de Duitse tv-zenders. De Duitse series zijn schitterend gemaakt. De Duitsers hebben een haast speelfilmachtige manier van programma's maken, om te smullen. De Nederlandse tv- industrie heeft een veel kleiner budget en dat is te zien aan de kwaliteit.


Kunnen de Nederlandse tijdschriften je meer bekoren?

Gemiddeld koop ik vijftien tijdschriften per week. Ik lees uiteraard veel autotijdschriften zoals Caros en Autovisie, maar ook van fotografiemagazines ben ik een groot liefhebber. Ik ben van oorsprong fotograaf en in mijn vrije tijd maak ik veel foto's. Binnenkort hoop ik een eigen expositie te hebben. Want er is natuurlijk meer dan alleen Blik op de weg.


Ben je actief op de moderne media?

Ik heb een Twitter-account, maar plaats sporadisch een tweet. Van Facebook maak ik actiever gebruik. Laatst had ik een leuke foto gemaakt van mijn nachtelijke werkzaamheden op de snelweg. Dat vind ik leuk voor mijn vrienden, die hebben dan wat te zien als hun werkdag begint. Ik heb niet zo heel veel vrienden op Facebook. Ik accepteer alleen mensen die ik goed ken.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden