Duitse machinistenbond moet staking zelf betalen

De kleine Duitse vakbond voor machinisten GDL moet de sinds gisteren stakende leden uit eigen zak betalen. De bond kan geen aanspraak maken op steun uit de stakingskassen van vakcentrale DBB, schrijven Duitse media vandaag. Volgens de krant Bild heeft het bestuur van de vakcentrale de vraag om geld afgewezen en kost de jongste staking GDL per dag een slordige 200.000 euro.

Wachtende treinreizigers op het station van Duisburg. Beeld ap
Wachtende treinreizigers op het station van Duisburg.Beeld ap

Machinisten legden afgelopen jaar verscheidene keren het werk neer. DBB en GDL hoestten daarbij al 8 miljoen euro op. De vakcentrales steunt de staking overigens wel. 'We staan achter de doelen van GDL. Als je aan de onderhandelingstafel niet verder komt, zijn daar altijd twee kampen verantwoordelijk voor', aldus de voorzitter van de DBB.

In Duitsland wordt gevreesd dat het komende Pinksterweekeinde, traditioneel een tijdstip waarop veel per trein gereisd wordt, in chaos zal ontaarden. In de deelstaten Beieren en Baden-Württemberg is het bovendien vakantie. 'Nu verklooit Weselsky ons ook nog Pinksteren', kopte Bild vanochtend al. Claus Weselsky is de vasthoudende chef van vakbond GDL, de man die opnieuw tot de staking heeft opgeroepen. Ook wordt in Duitse kranten de nadruk gelegd op het wegvallen van treinen voor voetbalsupporters. Zaterdag is de laatste competitiedag in de Bundesliga, liefst zes clubs strijden nog tegen degradatie. In Hamburg, waar HSV vecht voor de laatste kans, rijden als gevolg van de staking zaterdag ook minder treinen van de lokale S-Bahn.

Machtsstrijd

Het treinverkeer in Duitsland komt deze week weer grotendeels tot stilstand. Het is de negende staking van het treinpersoneel binnen een jaar. Inzet: hogere lonen en meer vrije tijd. De staking wordt mede gevoed door de machtsstrijd tussen de kleine GDL (34 duizend leden) en de EVG, de Spoor- en Verkeersvakbond, die 200 duizend leden telt.

Extra files

Automobilistenvereniging ADAC verwacht de komende extra files op de wegen. Busbedrijven zetten op de langere afstanden extra bussen in. Het bedrijf Meinfernbus verwacht tweemaal 'zoveel klanten als normaal'.

In zakenkrant Handelsblatt worden de gevolgen voor de economie geschetst. Voor de Duitse economie kunnen de kosten per dag oplopen tot honderd miljoen euro per stakingsdag. De Duitse industrie is logistiek erg afhankelijk van de stipte voorraadaanlevering van grondstoffen en materiaal, in het jargon ook wel 'Just in sequence' genoemd. Veel onderdelen voor de grote chemie- en autoindustrie komen per trein uit Polen, Tsjechië of Nederland. Vanuit Rotterdam rijden wekelijks alleen al vijfhonderd goederentreinen naar het Duitse achterland. De treinen van Deutsche Bahn vervoeren per dag 5,5 miljoen reizigers en 600 duizend ton goederen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden