Duitse intercitybus steekt NS de loef af

Het Duitse busbedrijf FlixBus, een prijsvechter die met intercitybussen in vijftien Europese landen rijdt, gaat de NS beconcurreren met een vervoers-netwerk voor binnenlandse lange afstanden.

Een chauffeur van Flixbus controleert in Amsterdam een passagier. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

FlixBus heeft al een aanvraag ingediend om onder meer tussen Groningen en Eindhoven een busdienst te onderhouden en maakt later deze maand bekend hoe het netwerk in Nederland verder wordt versterkt. Provincies moeten besluiten of het Duitse bedrijf als binnenlandse vervoerder kan worden toegelaten.

'We zien veel groeimogelijkheden in Nederland', zegt woordvoerster Rosa Dorat van het in München gevestigde bedrijf dat vanuit Duitsland busritten verzorgt op 500 Europese bestemmingen. Sinds een jaar worden ook Nederlandse steden aangedaan.

Meer ritten

Deze week verhoogt FlixBus de frequentie op het traject Nijmegen-Eindhoven-Antwerpen-Brussel naar drie ritten per dag. Op een ander traject wordt Hengelo als elfde Nederlandse stad aan het netwerk toegevoegd. Dorat: 'Van Eindhoven naar Brussel zijn wij sneller en veel goedkoper dan de trein. Zelfs Brussel-Amsterdam gaat met onze bus sneller dan met de trein.'

Of FlixBus daadwerkelijk als binnenlands ov-bedrijf kan gaan opereren is nog niet zeker. De inmiddels teruggetreden staatssecretaris Wilma Mansveld liet eerder in antwoord op Kamervragen van de VVD weten dat de wet in ieder geval ruimte biedt voor dit soort initiatieven. Dat die nooit eerder zijn ontstaan, schreef Mansveld toe aan het nu al dichte ov-netwerk in Nederland.

Geen openbaar vervoer

Lange-afstandbusvervoer binnen Nederland en zonder een vaste dienstregeling is niet als openbaar vervoer aan te merken, zo zegt de regelgeving. Het laten in- en uitstappen in Nederland van passagiers op een internationale lijn is 'toegestaan', schreef Mansveld eerder. 'Ook al is het openbaar vervoer in de gebieden tussen deze haltes vergund aan concessiehouders.'

De overheden die de vervoersconcessies verlenen, voornamelijk de provincies, moeten de plannen van FlixBus beoordelen. Ze kunnen de aanvraag van het Duitse bedrijf weigeren als de intercitydienst 'de levensvatbaarheid van vergelijkbaar al bestaand openbaar vervoer op dezelfde routes of verbindingen in het gedrang brengt'.

Volgens het OV Bureau Groningen-Drenthe lijkt daarvan geen sprake te zijn met het FlixBus-plan om een lijn tussen bijvoorbeeld Groningen en Eindhoven te gaan exploiteren. Andere busbedrijven zijn niet actief op dergelijke, lange trajecten. Voor de NS zou zo'n busdienst wel concurrentie kunnen betekenen, zeker omdat FlixBus lage tarieven kent.

Zo kan vanaf 19 euro van Amsterdam naar Parijs worden gereisd. Een enkeltje naar Berlijn kost 29 euro. Het bedrijf adverteert met intercitybussen met wifi, stopcontacten en bar aan boord, maar die voorzieningen willen nog wel eens ontbreken, zo klagen reizigers. Die wél heel goed te spreken zijn over de punctualiteit en kosten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.