Duitse drinkers zweren bij lokaal en zuiver bier

De Duitse bierconsumptie stagneert. Vergeleken met 1993 is de totale afzet vorig jaar slechts een fractie gestegen tot 119 miljoen hectoliter....

WILLEM BEUSEKAMP

Van onze correspondent

Willem Beusekamp

BONN

De 23ste april geldt in Duitsland voortaan als 'de dag van het Duitse bier'.

Michael Dietzsch, president van het verbond van Duitse brouwerijen en bestuursvoorzitter van Bitburger: 'Landelijke acties en overal feest. We gaan ook bomen planten, zweren op het Reinheitsgebot en laten de bierpompen sproeien.'

Dietzsch, die 's morgens in Bonn om half elf reeds een flesje van zijn huismerk ('Bitte ein Bit') opentrok, erkent dat alle reclamecampagnes en sponsering de consumptie tot nu toe niet positief hebben kunnen beïnvloeden. Slechts de vereniging met de ex-DDR leidde tot een kortstondige explosie, waardoor in 1992 een recordafzet van ruim 120 miljoen hectoliter werd bereikt.

Gerekend per individu was er evenwel weinig spectaculairs te bespeuren en bleef het record uit 1976 (151 liter per hoofd van de bevolking) onbereikbaar.

Dietzsch meent dat het in 1987 voor het Europese Hof van Justitie in Luxemburg zo klagelijk gesneuvelde Reinheitsgebot de laatste redding kan bieden. Deze uit 1516 daterende wet, die voorschreef dat als grondstof voor bier uitsluitend mout, hop, gist en water mag worden gebruikt, was vooral bedoeld om buitenlandse concurrenten buiten de deur te houden.

Psychologisch is dit voorschrift evenwel nog steeds van onschatbare waarde, aldus Dietzsch. Hij adviseert de consument 'de ogen open te houden' en bij aankoop nauwkeurig de produktiemededelingen van de brouwerij op het flesje te controleren.

Importeur Heineken heeft dit advies ter harte genomen en vermeldt op zijn groene flesjes dat de inhoud volgens het Reinheitsgebot is gebrouwen. Veel helpt het niet. 'Importbier speelt hier als vanouds nauwelijks een rol', vertelt Dietzsch. Alle importmerken bij elkaar behaalden vorig jaar een marktaandeel van niet meer dan 2,5 procent. Dietzsch: 'De Duitse bierdrinker geeft zonder twijfel de voorkeur aan binnenlands bier.'

Marketing-expert Dederichs van het brouwerij-verbond heeft zijn twijfels over Heineken. 'Tien procent van de importmarkt willen ze hebben over acht jaar. Ik moet het nog zien. Wat zo'n kratje kost zeg, ruim 32 mark! Dat is veel te duur.' De gemiddelde prijs van een krat bier bedraagt in Duitsland twintig mark. Van de elders zo succesvolle strategie dat de consument met Heineken iets heel bijzonders in huis haalt, is in Duitsland inderdaad weinig te bespeuren.

Ondanks de voorkeur voor binnenlands, of liever regionaal en lokaal gebrouwen bier, gaat de sanering in de Duitse bierindustrie onverminderd door.

In 1991 waren er nog 1315 brouwerijen. Vorig jaar was dit aantal geslonken tot 1278. Deze bedrijven produceren bij elkaar meer dan 5000 soorten, waarmee Duitsland opnieuw wereldwijd een uitzonderingspositie inneemt. In hectoliters uitgedrukt, komt Duitsland na de VS en China op de derde plaats.

Kenmerk is dat niemand zich marktleider kan noemen, 80 procent van alle brouwerijen produceren niet meer dan 50 duizend hectoliter.

De grootste brouwerij, de Binding Groep, komt jaarlijks nog niet tot 9 miljoen hectoliter. Ter vergelijking: Heineken verkoopt wereldwijd circa 56 miljoen hectoliter. Niettemin is er een kentering.

Nationale distributie van premiums en laag geprijsde merken neemt toe. 'Een gevaar voor de middenstand, zonder wie bierland Duitsland ondenkbaar is', meent Dietzsch. Bij deze nieuwe trend speelt niet de grootte van een brouwerij een rol, maar de snelheid waarmee een bedrijf nieuwe marketingmogelijkheden uitbuit. Dit kwam vorig jaar tot uitdrukking in de voormalige DDR: relatief kleine brouwerijen behaalden dubbele omzetstijgingen, terwijl de afzet in het westen van de republiek in het gunstigste geval 1 procent omhoog ging.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden