Duitse badgast graaft Duitse kuil

Van onze verslaggever..

AMSTERDAM

De Zeeuwen kunnen hun borst natmaken: de jaarlijkse run van Duitse toeristen op de mooiste plekjes langs de kust zal in het niet vallen bij wat komen gaat. Althans, als de campagne van het Nationaal Bureau voor Toerisme (NBT) aanslaat. De NBT gaat Duitsers en Belgen naar de Nederlandse kust lokken, want zonder een flinke toename van het aantal toeristen uit die landen kunnen de strandtenten moeilijke tijden verwachten.

In totaal wordt 750 duizend gulden uitgetrokken voor de wervingsactie, zo bleek tijdens de Badplaatsenconferentie die deze week in Den Haag werd gehouden. Het NBT neemt daarvan eenderde voor zijn rekening. De rest moet worden opgebracht door onder meer de VVV's en bedrijven met belangen in de toeristische sector.

De bedoeling is met tv-spotjes en speciale acties vooral bewoners uit de dichtbevolkte Duitse deelstaat Noord-Rijnland Westfalen te lokken, met name het financieel daadkrachtige deel. Uit die streek komen van oudsher de meeste Duitsers vandaan die de 32 Nederlandse badplaatsen bezoeken. Vorig jaar bezochten 2,2 miljoen Duitsers en 400 duizend Belgen ons land. Het merendeel van hen zocht de kust op.

Zonder de campagne gaat het mis aan het Nederlandse strand, zo bleek op de conferentie. Door de vereniging heeft de Duitse badgast in eigen land aanzienlijk meer strand tot zijn beschikking.

Met name de Duitse Oostzeekust en de Belgische kust lijken zich te ontpoppen als geduchte concurrenten. Dat is niet zo verwonderlijk ook, vindt J. Kamminga, voorzitter van het MKB, de organisatie van midden- en kleinbedrijf. Kamminga verwijt de Nederlandse overheid veel te weinig te investeren in het toerisme en de sector onevenredig te belasten met relatief zware heffingen en complexe regelgeving. Ook wordt volgens hem in het kader van natuurbehoud en milieubeleid te weinig ruimte geboden aan het toeristisch bedrijfsleven.

Kamminga opende de aanval op het toeristische overheidsbeleid donderdagmiddag bij de presentatie van een maquette in miniatuurstad Madurodam in Den Haag. Daar werd een miniatuurafbeelding onthuld van het Tikibad Duinrell.

De MKB-voorzitter wees op de vier jaar oude nota Ondernemen in Toerisme waarin de overheid beloofde 75 miljoen gulden per jaar te investeren. Momenteel investeert de overheid echter slechts 50 miljoen gulden. Bovendien zijn nieuwe bezuinigingen aangekondigd.

Als bron van welvaart en werkgelegenheid is de toeristisch/recreatieve sector volgens Kamminga van cruciaal belang. Hij noemt het merkwaardig dat toerisme en recreatie door velen nog steeds wordt gezien als een vorm van leuke vrijetijdsbesteding, terwijl het inmiddels een belangrijke industrie is geworden.

Toerisme biedt in Nederland direct werk aan een kwart miljoen mensen en indirect (via onder meer toeleveranciers en detailhandel) nog veel meer. Volgens Kamminga dus alle reden voor de overheid om de sector te koesteren en te stimuleren. Juist de bedrijfstak toerisme biedt volop mogelijkheden voor nieuwe banen, zowel hoog- als laaggeschoolde.

In een eerste reactie op de kritiek van Kamminga zei staatssecretaris Van Dok donderdag het helemaal met de MKB-voorzitter eens te zijn dat toerisme een steun in de rug verdient en hoog op de agenda van de overheid moet staan. Van Dok spreekt tegen dat er te weinig wordt geïnvesteerd in toerisme en wijst er op dat toerisme in eerste aanleg een zaak is van de gemeenten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden