Duitse automobilist weigert ecobenzine E10 te tanken

Van onze verslaggeefsterYvonne Hofs

Amsterdam - De landelijke invoering van de ecobenzine E10 in Duitsland is een compleet fiasco. Automobilisten mijden de nieuwe brandstof, omdat die hun auto zou schaden. Politici, oliemaatschappijen en autofabrikanten geven elkaar de schuld van de acute kopersstaking. Een intensieve voorlichtingscampagne moet het tij keren.


Sinds een paar weken wordt Euro 95 op alle Duitse pompstations vervangen door E10. Dat is Euro 95 aangelengd met 10 procent bio-ethanol. Ongeveer zevenduizend van de 15 duizend tankstations zijn overgestapt, de rest zal heel binnenkort volgen. Oliemaatschappijen sloegen vorige week echter alarm, omdat automobilisten weigeren E10 in hun tank te gooien. Duitse autorijders betalen liever 8 cent per liter extra voor Super Plus 98. Volgens pompstationketen Aral ligt het percentage E10-weigeraars tussen de 60 en 70 procent.


Automobilisten halen hun neus op voor E10, omdat ze denken dat de brandstof slecht is voor hun auto. Benzine met maximaal 5 procent biobrandstof wordt als onschadelijk beschouwd, maar bij hogere gehaltes wordt het riskant. Vooral oudere auto's zouden zoveel bio-ethanol niet verdragen. Ethanol heeft net als alcohol een oplossende werking. Het goedje kan daardoor een corroderend effect hebben op kunststof onderdelen in de motor, zoals pakkingen en slangen. De Duitse autofabrikanten stellen dat 7 procent van de auto's die nu op de weg rijden E10 niet goed verdraagt. Dat komt neer op zo'n 3 miljoen Duitse voertuigen.


De verkoop van gewone 95-benzine is in Duitsland niet verboden, maar de oliemaatschappijen zien de overstap naar E10 als de enige manier om aan de Duitse milieuregels te voldoen. Oliemaatschappijen moeten dit jaar in Duitsland minstens 6,25 procent biobrandstof verkopen. De Duitse regels lopen vooruit op Europese doelstellingen. De Europese Unie eist dat in 2020 in het verkeer minstens 10 procent biobrandstoffen worden gebruikt.


De Duitse ambities mochten echter niet ten koste gaan van de binnenlandse auto-industrie. Duitse autofabrikanten zijn langzamer met de ontwikkeling van milieuvriendelijke auto's dan hun buitenlandse concurrenten. De regering stelt liever strenge milieueisen aan de olie-industrie dan aan de autofabrikanten.


De oliemaatschappijen kregen van de regering toestemming om Euro 95 in de ban te doen, omdat ze dan makkelijker aan de nieuwe eisen konden voldoen. Nu lopen hun opslagtanks lopen over van de versmade E10. Tegelijkertijd kunnen pompstations de vraag naar Super Plus 98, het enige alternatief, niet bijbenen.


De chaos op de Duitse pompstations was dinsdag onderwerp van crisisoverleg in Berlijn. Het halve Duitse kabinet was aanwezig om mogelijke oplossingen te bespreken met vertegenwoordigers van de auto-industrie, oliemaatschappijen en consumentenorganisaties. Na afloop luidde de conclusie dat het allemaal gewoon beter aan de consument moet worden uitgelegd. Op alle Duitse tankstations komt informatie beschikbaar die de automobilist gerust moet stellen: een uitgebreide lijst met autotypen die E10-proof zijn.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden